Reklama
Rozwiń
Reklama

Ruszyła inwestycja w Tajlandii za 120 mln zł

Gościem czwartkowego programu był Wiesław Żyznowski, prezes spółki Mercator Medical. Opowiadał m.in. o:

Aktualizacja: 19.01.2017 14:50 Publikacja: 19.01.2017 14:42

Ruszyła inwestycja w Tajlandii za 120 mln zł

Foto: Rzeczpospolita

W sierpniu zarząd dokonał aktualizacji strategii na lata 2016-2018. Jednym z głównych jej celów strategicznych jest budowa drugiej fabryki w Tajlandii. Kiedy fizycznie ruszy budowa?

Kilka tygodni temu podpisaliśmy ostatnią, najważniejsza umowę dotyczącą prac budowlanych. Spotkanie rozpoczynające budowę odbyło się tydzień temu. Łopata została już wbita i rozpoczęliśmy budowę fabryki.

Jak długo potrwa?

Do grudnia tego roku cała infrastruktura budowlana zostanie wybudowana. Później będą montowane linie produkcyjne. Cała fabryka będzie działać w II kwartale 2018 r.

Z ostatniego komunikatu spółki wynika, że budżet tej inwestycji wzrósł o 12 mln zł do 119 mln zł. Czy uda się utrzymać budżet w ryzach w kolejnych miesiącach?

Reklama
Reklama

Budżet podajemy w złotych, podczas gdy pieniądze wydajemy w dolarach i tajskich bahtach. Zmiana w budżecie wzięła się z różnic kursowych. Podjęliśmy również decyzję o rozbudowie i wybudowaniu nowych hosteli dla pracowników sprowadzonych z zagranicy pracujących w naszej fabryce. W ten sposób podniesiemy znacząco standard ich życia, co z pewnością odbije się pozytywnie na wynikach. Budżet jest całkowicie pod kontrolą i jeżeli się zmieni to bardzo nieznacznie, co może wynikać z różnic kursowych, a nie z decyzji biznesowych czy braku kontroli nad inwestycją.

O ile wzrosną moce produkcyjne po uruchomieniu nowej fabryki?

W tej chwili produkujemy rękawice z lateksu naturalnego. Popyt na ten typ rękawic jest stabilny natomiast nie rośnie w szaleńczy sposób, ponieważ światowy wzrost zużycia rękawic przeszedł na rękawice nitrylowe. Nowa fabryka będzie przeznaczona do produkcji rękawic nitrylowych. Z punktu widzenia użytkownika oba rodzaje rękawic mają bardzo podobne zastosowanie . Z naszego punktu widzenia rozszerzymy ofertę i będziemy mogli sprzedawać zarówno rękawice z lateksu naturalnego i nitrylowe naszym dotychczasowym klientom w 50 krajach na świecie. Najczęściej klienci kupują oba rodzaje rękawic. Obecnie produkujemy około 100 mln rękawic miesięcznie. Nowa fabryka będzie produkować 150 mln rękawic miesięcznie, a więc nasze moce wzrosną o 150 proc. do 3 mld sztuk rocznie.

Jak rozwija się rynek? Czy będzie popyt na te rękawice?

Światowy rynek rękawic diagnostycznych rośnie o około 6 proc. rocznie. Chcemy w tym wzroście uczestniczyć. W związku z tym, że mamy klientów, którzy kupują od nas jeden rodzaj rękawic, po rozszerzeniu oferty będziemy mogli oferować rękawice, na które popyt jest coraz większy. Ponadto jesteśmy znaczącym dystrybutorem rękawic innych producentów. Jesteśmy w miarę spokojni jeżeli chodzi o możliwość sprzedaży rękawic, które będą produkowane w nowej fabryce.

Czy wasi konkurenci również inwestują w zwiększenie mocy produkcyjnych?

Reklama
Reklama

Tak, ci którzy są najbardziej dynamiczni inwestują w nowe moce produkcyjne. W branży dzieje się dość dużo. Budując nową fabrykę możemy powiedzieć, ze uczestniczymy w tym wzroście i wpisujemy się w ten trend.

Analitycy Vestor DM przewidują, że w 2018 r. tylko nowa fabryka doda 65 mln zł przychodów grupie, a w 2019 r., gdy już będzie pracować przez cały rok doda prawie 140 mln zł. Czy szacunki zarządu są zbieżne z prognozami analityków?

Konsekwentnie nie podajemy prognoz, jednak w związku z tym, że nasz biznes jest dość przewidywalny, łatwo można ekstrapolować ilości, które obecnie produkujemy i dystrybuujemy na ilości, które będziemy produkować w przyszłości. Muszę powiedzieć, że analitycy, którzy zajmują się naszą spółką wiedzą co mówią i nie mogę powiedzieć że nie znają się na rzeczy.

Drugim celem strategicznym są inwestycje w Polsce. Mercator buduje zakład produkcyjny wyrobów z włókniny. Co da grupie ta inwestycja?

Z punktu widzenia inwestycji w Tajlandii ta nie jest duża, ponieważ CAPEX na nią wynosi około 3,5 mln zł. Budowa rozpoczęła się już kilka miesięcy temu. Zakład zostanie oddany w II kwartale tego roku. Liczymy się z tym, że wzrost produkcji nastąpi już w ostatnim kwartale tego roku. Produkcja tego zakładu nie będzie musiała szukać popytu, ponieważ wytworzone przez nas produkty zastąpią wyroby z Chin. Zakład ten budujemy ze względu na rentowność , ale głównie ze względu na większą elastyczność i krótszy czas dostaw. Produkty z Chin idą do nas około 5 miesięcy. Mając własny zakład nasze produkty będą mogły trafiać do klientów po 1-2 tygodniach.

Strategia zakłada również, że pod koniec tego roku ruszycie też z własną dystrybucją na Zachodzie. W jaki sposób chcecie podbić te rynki?

Reklama
Reklama

Zabieramy się za Europę Zachodnią będąc już na podium w niemal wszystkich krajach w Europie Wschodniej. Do ekspansji podchodzimy z respektem ponieważ jak wiadomo polskiemu biznesowi w Europie Zachodniej jest ciężej niż zachodnim firmom w Polsce. Potwierdzam, że intensywnie pracujemy nad realizacją tego punktu strategii?

Do których krajów chcecie wejść na początku?

Nie chciałbym ogłaszać który kraj zachodni będzie pierwszy, mogę tylko powiedzieć, że w Niemczech spędziłem dużo czasu i dobrze się tam czuję.

Wyniki grupy po trzech kwartałach były bardzo dobre. Przychody wzrosły o 20 proc., EBITDA o 15 proc., zysk netto o 50 proc., do prawie 12,3 mln zł. Analitycy Vestor DM szacują, że w 2016 r. grupa zarobiła na czysto 14,1 mln zł. Czy są blisko rzeczywistych rezultatów?

Analitycy, którzy się zajmują naszą spółką znają się na swojej robocie.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama