PSA zwiększy produkcję w Luton

Grupa PSA ogłosiła plany zwiększenia produkcji pojazdów dostawczych Vauxhalla w Luton, bo umożliwiły to rozmowy o poprawie elastyczności pracy w tym zakładzie, Zwiększy to presję na załogę Opla, by poszła na ustępstwa w negocjacjach.

Aktualizacja: 05.04.2018 09:42 Publikacja: 05.04.2018 09:24

PSA zwiększy produkcję w Luton

Foto: Fotorzepa

„Na decyzję o inwestycji wpłynęły zasadniczo projekt umowy o efektywności wynegocjowanej przez związek Unite i zakład w Luton oraz uznanie doświadczenia tego zakładu. Płyta podłogową EMP2 dostosowana do lekkich pojazdów dostawczych będzie dostępna od połowy 2019 r., co przyspieszy konwergencję wokół technologii grupy PSA” — stwierdza komunikat. Francuzi dodali, że do decyzji o inwestycji przyczyniły się również „odpowiedzialny dialog społeczny ze związkiem Unite gwarantujący elastyczność produkcji” i wsparcie brytyjskiego rządu.

- Włączyłem do planu dane nam zapewnienia rządu brytyjskiego dotyczące poszukiwania przyszłych stosunków handlowych z Unia bez ceł i tarć — stwierdził prezes Carlos Tavares podczas wizyty w Luton. — Jest jeszcze do wykonania praca dla zapewnienia wymiany handlowej bez tarć — dodał.

W 2019 r. zakład w Luton zwiększy o 40 proc. do 100 tys. rocznie produkcję dostawczych Vauxhall Vivaro, będzie również produkować furgony Peugeot Expert i Citroen Jumpy, uzupełniając francuski zakład w Sevelnord. Obecnie w Luton, w jedynym brytyjskim zakładzie dostawczaków pracuje ok. 1400 ludzi, inwestycja ok. 100 mln euro pozwoli stworzyć 350-=400 miejsc pracy.

Dzięki inwestycji furgony Vivaro przejdą na architekturę PSA z dotychczasowej Renaulta Trafic. PSA chce przyspieszyć przejście modeli Opla i Vauxhalla na jego technologię, aby zapewnić sobie synergie i dostosować się do przyszłych europejskich norm emisji CO2, których dawna technologia GM nie pozwalała dotrzymać. Francuzi chcą ponadto sprostać rosnącemu popytowi na pojazdy dostawcze, w 2017 ich sprzedaż w grupie wzrosła o 15 proc. Tavares dodał, że współpraca z Renault i Fiatem w zakresie dużych pojazdów pozostaje bez zmiany

PSA może poczekać do 2020 r. z decyzją o przyszłej produkcji w Ellesmere Port, gdzie powstaje obecnie Astra Sports.

Tavares negocjuje nowe umowy ze związkami w Oplu-Vauxhallu w ramach ambitnego planu restrukturyzacji dawnej filii GM, by przywrócić jej rentowność do 2020 r. Prezes Opla, Michael Lohscheller zwiększył presję na związek IG Metall podkreślając, że nowe umowy zawarto już w W. Brytanii, Hiszpanii, Austrii, Polsce i na Węgrzech, co pozwoliło inwestować w tamtejsze zakłady.

„Na decyzję o inwestycji wpłynęły zasadniczo projekt umowy o efektywności wynegocjowanej przez związek Unite i zakład w Luton oraz uznanie doświadczenia tego zakładu. Płyta podłogową EMP2 dostosowana do lekkich pojazdów dostawczych będzie dostępna od połowy 2019 r., co przyspieszy konwergencję wokół technologii grupy PSA” — stwierdza komunikat. Francuzi dodali, że do decyzji o inwestycji przyczyniły się również „odpowiedzialny dialog społeczny ze związkiem Unite gwarantujący elastyczność produkcji” i wsparcie brytyjskiego rządu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Rafał Rudziński: Transformacja to wyzwanie dla mniejszych firm
Materiał partnera
Aleksandra Stępniak: Transformacja sektora budowlanego musi przyspieszyć
Materiał partnera
Przemysław Rajewski: Producenci elektrycznych ciężarówek zwiększają pojemność baterii
Materiał partnera
Anna Borys: Gospodarka Obiegu Zamkniętego wymaga zaangażowania ze strony klientów
Materiał partnera
Piotr Bruździak: Polskie firmy mają dużo do zrobienia w obszarze recyklingu
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?