Pierwsze takie posuniecie Toyoty zapewni GAC dostęp do jej ostrych norm jakości, prestiżu i sieci sprzedaży, a japońskiej firmie szybki sposób spełnienia wymogu sprzedania w 2019 r. 10 proc. pojazdów przyjaznych dla środowiska.
Toyota zamierza rozpocząć pod koniec roku sprzedaż GAC Toyota ix4, kompaktowego SUV-a na baterie, opartego na technologii Trumpchi GS4 chińskiego partnera, po 2 latach pracy na nim. Sprzedaż samochodu pochodzącego od chińskiego partnera byłaby nie do pomyślenia kilka lat temu, ale Toyota przystała na to z powodu nacisków chińskiego rządu na produkowanie więcej e-aut — wyjaśnili członkowie kierownictw obu firm.
Nie wiadomo na razie, które podzespoły w ix4 będą pochodzić od Toyoty, ani też według jakich norm projektowano to auto. Eksperci od jakości mówią, że samochody GAC są dość dobrze oceniane. Według Jeffa Cai, pekińskiego dyrektora w JD Power & Asscociates, niektóre samochody GAC, np. crossover SUV Trumpchi GS8, dotrzymują konkurencji pojazdom światowych producentów. — GS4 to dobry samochód możliwej do przyjęcia jakości, jest na pierwszym miejscu wśród chińskich marek i na trzecim wśród wszystkich marek pod względem wstępnej jakości w kategorii kompaktowych SUV — powiedział.
- Jedną kwestią jest jednak długotrwała niezawodność samochodów GAC — dodał.
Według chińskich przepisów, od 2019 r. producenci muszą osiągnąć sprzedaż 10 proc. pojazdów na nową energię: elektrycznych i hybryd plug-in. W 2020 r. ten limit wzrasta do 12 proc.