Reklama
Rozwiń
Reklama

Covid-19 ostro zweryfikował ochronę

O sytuacji w branży ochrony w czasie pandemii, ryzykownej grze kosztami pracy i mozolnym poprawianiu standardów usług związanych z bezpieczeństwem mówi Tomasz Wojak, prezes Seris Konsalnet, największej w kraju firmy security.

Publikacja: 22.09.2021 21:00

Tomasz Wojak, prezes Seris Konsalnet

Tomasz Wojak, prezes Seris Konsalnet

Foto: fot. Krzysztof Staniszewski

Seris Konsalnet na przekór pandemii szybko wspiął się na szczyt polskiej branży ochrony. Jak wam się udało pokonać covidowy kryzys? Z drugiej strony w statystykach branży security większych zmian nie widać. Na rynku jest nadal ok. 2,5 tys. firm z rocznymi przychodami na poziomie 10–11 mld zł, zatrudniających w sumie 250 tys. pracowników. Czy to znaczy, że pandemia łagodnie potraktowała usługi bezpieczeństwa?

Zapewniam, że skutki obecnego kryzysu w naszym biznesie są widoczne i będą coraz bardziej odczuwalne. Nam się udało, bo awans w rankingach okupiliśmy solidnym wysiłkiem, ale sporo firm słabnie i nadal zmaga się ze skutkami zarazy. Liczba aktywnych na rynku polskich spółek ochrony mienia zawsze była mało precyzyjna, bo jest wynikiem szacunków czynionych w nawiązaniu do formalnie istniejących rejestrów resortu spraw wewnętrznych. Jestem pewien, że pandemia dokonała sporych przetasowań, jeszcze nieodnotowanych w urzędowych statystykach. Kryzys uderzył najbardziej w małe i średnie firmy, niektóre właśnie znikają z rynku, bo nie wytrzymały spadku zamówień i cięć w kontraktach spowodowanych wymuszonymi oszczędnościami czynionymi przez osłabionych przez pandemię klientów. Poza tym wielu przedsiębiorców sektora security nie było w stanie podołać presji płacowej, wzmacnianej przez rosnącą inflację. Niektórzy zostali zaskoczeni faktem, że również w ochronie nastał już rynek pracownika i warunkiem udanej rekrutacji jest dziś wyższa gaża i lepsze warunki pracy, a nie znane z szarej strefy płacowe „optymalizacje" i płacenie pod stołem.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Dodatkowe -10% na BLACK WEEK

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Week - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Biznes
Dziennikarka „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” wyróżniona nagrodą „ESG Angels”
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
InPost wspiera polską AI, słabe kredyty w Polsce i kłopoty rosyjskich firm
Biznes
Tak Polska zyskuje na programie ramowym UE Horyzont Europa
Biznes
Jak skutecznie budować długofalową siłę marki
Biznes
Centra handlowe jako przestrzeń dla młodych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama