Inwestycja warta 213 mln euro była w współfinansowana z środków unijnych. Wykonawcą była grecka firma J&P Avax. Prace trwały od stycznia 2007 roku. Nadzór nad inwestycją sprawowało konsorcjum firm TPF PLANEGE – Consultores de Engenharia e Gestao S. A. i E&L Arcihtects. Odcinek Sośnica-Bełk ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku, na trasie są trzy węzły autostradowe w Knurowie, Dębieńsku i Bełku, Plac Poboru Opłat Gliwice, dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w Knurowie. Zakres prac przewidywał także ustawienie kranów akustycznych na odcinku 9,1 km, budowę przejść dla zwierząt, 14 wiaduktów w ciągu autostrady i dróg poprzecznych, 12 mostów w ciągu autostrady czy podziemne przejście dla pieszych.
Autostrada A1 przecina Polskę z północy na południe. Odcinek do Gdańska do Torunia buduje na podstawie koncesji Gdańska Transport Company. Z 65 km fragmentu tej trasy już od grudnia zeszłego roku korzystają kierowcy. Kolejne 180 km A1 miedzy Strykowem pod Łodzią ma, do 2013 roku wybudować Autostrada Południe.