– Pracujemy nad zmianą sposobu zarządzania dworcami i pozyskaniem środków na ich remonty, stąd pomysł wprowadzenia tzw. opłaty dworcowej – mówi Juliusz Engelhardt, wiceminister transportu odpowiedzialny za kolej.
Opłata miałaby być pobierana od pociągów podjeżdżających na peron. Sposób jej ustalania jest opracowywany, jednak jej wysokość ma zależeć m.in. od kategorii dworca, masy pociągu czy jego długości. Pieniądze wraz z należnością za korzystanie z torów ma pobierać PKP PLK i przekazywać je zarządcom poszczególnych dworców.
98 proc. obiektów jest własnością PKP SA, a zatem spółka będzie pobierać opłatę od należącej do niej PKP InterCity. Ale InterCity odpowiada jedynie za ok. 30 proc. przewozów pasażerskich w kraju.
[wyimek]280 mln zł wyda w tym roku PKP SAna remonty 36 dworców[/wyimek]
W latach 2008 – 2009 PKP SA wydała na remonty dworców ok. 66 mln zł. W tym roku po raz pierwszy w budżecie państwa na ten cel zostało zapisanych 100 mln zł. – By wyremontować wszystkie, potrzebujemy w ciągu kilku lat 400 – 500 mln zł rocznie – mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. Opłata ma umożliwić pozyskanie tych pieniędzy.