Toyota lepiej, mimo kosztów usterki

Toyota osiągnęła w ostatnim kwartale zysk, poprawiła prognozę rocznego bilansu mimo dużych kosztów naprawy wadliwego pedału gazu

Aktualizacja: 05.02.2010 04:14 Publikacja: 04.02.2010 15:43

Hybrydowa Toyota Prius, także ma usterki

Hybrydowa Toyota Prius, także ma usterki

Foto: ROL

Japońska firma pokryje ponadto dilerom i stacjom serwisowym koszty naprawy, wkrótce ogłosi wyjaśnienia w sprawie problemów w Priusach.

Toyota oszacowała, że koszt naprawy wadliwych pedałów w jej pojazdach na całym świecie wyniesie 170-180 mln jenów (1,3-1,4 mld euro). Jednocześnie ogłosiła, że w III kwartale (do 31 grudnia) wyszła spod kreski i osiągnęła zysk netto 153,2 mld jenów (1,16 mld euro) po stracie 164,7 mld rok temu. Wypracowała także zysk operacyjny 189,1 mld (1,43 mld euro) po stracie 360,3 mld. Obroty kwartalne zwiększyły się o 10,2 proc. do 5,3 bln jenów (40,15 mld euro).

Dyrekcja poinformowała, że w całym roku finansowym spodziewa się zysku netto 80 mld jenów (610 mln euro), a wcześniej spodziewała się straty 200 mld. Strata operacyjna zmaleje z kolei do 20 mld z zakładanych 350 mld.

- Przed skorygowaniem prognozy wzięliśmy pod uwagę spodziewane koszty naprawy pedałów gazu — oświadczył na konferencji prasowej w Tokio dyrektor generalny Toyoty Takahiko Ijichi. Wyjaśnił przy okazji, że same koszty naprawy ocenia na 100 mld jenów, a utratę przychodów z powodu spadku sprzedaży na 70-80 mld.

Korekta w górę rocznych wyników była możliwa — dodał Ijichi — dzięki znaczącemu wzrostowi sprzedaży w minionym kwartale, o 12,7 proc. do 2,07 mln pojazdów i na skutek większego niż planowano obniżenia kosztów. W całym roku Toyota liczy na sprzedaż 7,18 mln pojazdów, wcześniej mówiła o 7,03 mln sztuk. W liczbach tych nie uwzględniono ostatnich problemów z pedałami hamulca w Priusach.

W najbliższym czasie firma wyjaśni, jak należy postępować, aby pozbyć się problemu „martwego” pedału hamulca — zapowiedział szef kontroli jakości Hiroyuki Yokohama. — Chcemy przygotować wyjaśnienia dla naszych klientów. Teraz pracujemy nad nimi, a ogłosimy je niebawem. Toyota otrzymała dotąd 77 skarg z Japonii na problemy z hamowaniem w Priusach.

Z kolei szef Toyoty w USA, Bob Carter powiadomił pisemnie salony sprzedaży, że zależnie od liczby sprzedanych pojazdów otrzymają od 7500 do 75 tys. dolarów na pokrycie kosztów (czasu pracy) przy usuwaniu usterki. W tym tygodniu dilerzy i stacje serwisowe zaczną otrzymywać potrzebne części zamienne i instrukcje techniczne, jak należy postępować.

Zdecydowana reakcja kierownictwa Toyoty może wynikać z nacisków władz amerykańskich. Minister transportu USA Ray LaHood oświadczył dziennikarzom po przesłuchaniu w Kongresie, że zamierza rozmawiać telefonicznie z prezesem Akio Toyodą, aby wyrazić mu zaniepokojenie administracji. — Ani na chwilę nie spuścimy oka z Toyoty, aby być pewni, że zrobili wszystko, co obiecali dla przywrócenia bezpiecznego użytkowania ich pojazdów — dodał. A Urząd Bezpieczeństwa Transportu Drogowego NHTSA prowadzi postępowanie wyjaśniające problemów z hamulcami w modelu Prius. Do rozmowy obu panów doszło w środę późnym wieczorem; Japończyk zapewnił Amerykanina, że Toyota poważnie traktuje Amerykański zaniepokojenie i na pierwszym miejscu swych priorytetów stawia bezpieczeństwo.

A Urząd Bezpieczeństwa Transportu Drogowego NHTSA po wstępnym postępowaniu wyjaśniającym wszczął oficjalne śledztwo po skargach konsumentów n problemy z hamulcami w modelu Prius. Otrzymał 124 skargi.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?