Energetyczne nowości

W 2009 r. sprzedaż napoi pobudzających urosła w Polsce tylko o 4 proc.

Publikacja: 22.02.2010 04:36

Energetyczne nowości

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Niemal 680 mln zł przeznaczyliśmy w ubiegłym roku na energetyki – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. Nasze wydatki były o 3 proc. wyższe niż w 2008 r., natomiast wielkość sprzedaży napojów pobudzających zwiększyła się o 4 proc., do prawie 84 mln. Producenci są zgodni: po latach boomu, kiedy wydatki Polaków na energetyki rosły w szybkim tempie (tylko w 2008 r. zwiększyły się o ok. jedną trzecią), rynek się nasycił. Stało się to wcześniej, niż się spodziewała branża. Na początku ubiegłego roku szacowała, że nasze wydatki na napoje energetyczne w 2009 r. przekroczą 700 mln zł.

– Segment napoi energetycznych będzie się w dalszym ciągu rozwijał, jednak w wolniejszym tempie niż dotychczas – uważa Konrad Wiktor, kierownik działu marketingu Ustronianki, właściciela marki Riders. Zdaniem Wiesława Włodarskiego, prezesa firmy FoodCare, producenta tigera będącego liderem rynku, w tym roku sprzedaż energetyków może się zwiększyć w naszym kraju o 2 proc. Natomiast w firmie Red Bull nie wykluczają, że po raz pierwszy w historii w 2010 r. może dojść w Polsce do spadku sprzedaży tych produktów.

Nasycenie rynku zaostrzy z pewnością rywalizację między firmami. Aby zdobyć przewagę nad konkurentami, producenci prześcigają się w nowościach. Patrycja Giurko, specjalista do spraw marek w Hoop Polska, uważa, że tylko innowacje są w stanie doprowadzić do niewielkiego wzrostu sprzedaży. Wiosną 2009 r. Hoop rozszerzył ofertę napoju R20 o smaku cytrynowym i wiśniowym. Między innymi dzięki nowościom udało mu się zwiększyć sprzedaż o 7 proc.

W ubiegłym roku na rynek energetyków z marką Green-Up, stworzoną na bazie naturalnych składników, wszedł natomiast Herbapol Lublin. – Po zaledwie kilku miesiącach obecności na rynku marka Green-Up zdobyła na nim szóste miejsce – mówi Jacek Sim, rzecznik Herbapolu.

Najnowszym chwytem producentów są energetyki typu shot, czyli skondensowane napoje w małych opakowaniach. – Polska jest jedynym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym został wprowadzony burn shot – mówi Iwona Jacaszek, dyrektor do spraw korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska. Skoncentrowaną wersję napoju sprzedaje u nas także Red Bull. Międzynarodowe firmy wprowadzają nowości w pierwszej kolejności do Polski, ponieważ jesteśmy największym rynkiem w tej części Europy. Tymczasem na shoty stawiają także rodzime firmy: Ustronianka i FoodCare. – Wprowadziliśmy na rynek tiger shot, zakładamy, że także do nas dotrze moda na te napoje – mówi Wiesław Włodarski.  

Adam Bogacz, prezes firmy AKB Consulting analizującej rynek napojów, nie wierzy, że innowacje napędzą sprzedaż: – Polski konsument jest nastawiony na tani produkt o standardowym smaku.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail]

Niemal 680 mln zł przeznaczyliśmy w ubiegłym roku na energetyki – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. Nasze wydatki były o 3 proc. wyższe niż w 2008 r., natomiast wielkość sprzedaży napojów pobudzających zwiększyła się o 4 proc., do prawie 84 mln. Producenci są zgodni: po latach boomu, kiedy wydatki Polaków na energetyki rosły w szybkim tempie (tylko w 2008 r. zwiększyły się o ok. jedną trzecią), rynek się nasycił. Stało się to wcześniej, niż się spodziewała branża. Na początku ubiegłego roku szacowała, że nasze wydatki na napoje energetyczne w 2009 r. przekroczą 700 mln zł.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!