Droższy kredyt na samolot

Pełne portfele zamówień najważniejszych producentów - Boeinga i Airbusa oraz ostrzejsza polityka instytucji gwarantujących kredyty eksportowe spowodują nieuchronną podwyżkę cen samolotów - uważają analitycy PricewaterhouseCoopers

Publikacja: 10.01.2013 15:51

Droższy kredyt na samolot

Foto: Bloomberg

Z raportu „Aviation Finance"  wynika,że jeszcze w tym roku nie powinno być kłopotów z finansowaniem nowych zakupów,bo linie albo zagwarantowały sobie kredyty eksportowe,bądź mają środki własne. Problemy pojawią się w roku 2014,kiedy to Boeing i Airbus  zaczną wymagać  większego niż dotychczas  zaangażowania finansowego ze strony linii lotniczych. Jak dotąd  linie     korzystały ze wsparcia rządowych agend w USA,Kanadzie,Brazylii i krajach Unii Europejskiej - Francji,Niemiec i Wielkiej Brytanii.   Według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju agencje kredytujące eksport,które  pokrywały przed rokiem 2008    20 procent kosztów zakupu samolotów,teraz  gwarantują 30 proc zakupu nowych maszyn.

Linie chętnie korzystały z usług np amerykańskiego Eximbanku , bo były one  tańsze  ,niż finansowanie  za pośrednictwem  banków komercyjnych. Eximbank  gwarantując kredyt wyceniał go  na poziomie obligacji rządu danego kraju, a nie   oceny wypłacalności przewoźnika.

Wiadomo również,że  jak to uzgodniono w ramach OECD  koszt kredytów rządowych będzie rósł i już w tym roku ma on osiągnąć ten sam poziom, co  kredyt na rynku. Według cytowanego w raporcie PwC Donalda Boylana z Hong Kong Aviation Capital koszt takiego kredytu ma  wzrosnąć  z 150-225 pkt bazowych  ponad LIBOR do 320-500 pkt.  Jego zdaniem taka podwyżka zmusi przewoźników, aby koszty wyższego oprocentowania przenieść na pasażerów,czyli do podniesienia cen biletów.

Nie ma innego wyjścia. Kupujący będą musieli korzystać w większym stopniu z banków komercyjnych. Udział tych instytucji  zwiększy się więc do 28 proc. z 21 w bieżącym roku. Zakupy za gotówkę   będą stanowić 25 proc. całego rynku.

Zdaniem autorów raportu  już teraz widać tendencję linii lotniczych do szybszego pozbywania się  maszyn. —Dotychczas przewoźnicy oddawali je  firmom leasingowym najczęściej po upływie 20-25 okresu wypożyczenia. Teraz nagle okazuje się,że zwracane są samoloty 7-letnie i młodsze - powiedział Neil Hampson, główny analityk rynku lotniczego w PwC.

Do linii,które oddadzą samoloty dużo przed czasem należy polski Lot. Przewoźnik pozbędzie się ok 15 maszyn z dwóch powodów: oszczędności oraz restrukturyzacji siatki połączeń.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi