Linie lotnicze oszukują klientów

Ponad 200 losowo wybranych stron internetowych sprzedających bilety lotnicze podawało nieprawdziwe ceny lub namawiało do lotów, na które nie było już miejsc - pisze nasza korespondentka z Brukseli .

Publikacja: 14.11.2007 19:53

Ponad 200 losowo wybranych stron internetowych sprzedających bilety lotnicze podawało nieprawdziwe ceny lub namawiało do lotów, na które nie było już miejsc.

Takim wynikiem inspekcji zaskoczona jest sama Bruksela. – To uderzające. Sprawdziliśmy ponad 400 stron internetowych i wykryliśmy nieprawidłowości na więcej niż połowie z nich – mówiła wczoraj Meglena Kuneva, unijna komisarz ochrony konsumentów.

Akcja Komisji Europejskiej odbyła się w czwartym tygodniu sierpnia. Pod nadzorem Brukseli inspektorzy 14 państw członkowskich (nie było wśród nich Polski) oraz Norwegii sprawdzali strony internetowe linii lotniczych w swoich krajach. Interesowały ich przede wszystkim odpowiedzi na trzy pytania: Czy reklamowana cena jest ceną ostateczną? Czy klient jest w nieuczciwy sposób zachęcany do kupowania dodatkowych usług, na przykład ubezpieczenia? I wreszcie, czy reklamowana oferta w ogóle jest dostępna?

Największym problemem dla linii lotniczych okazuje się wymóg przejrzystości cenowej. Inspektorzy znaleźli ofertę biletów darmowych, do których jednak – na kolejnych etapach rezerwacji – dochodziły podatki, koszty rezerwacji i opłata za użycie karty kredytowej. Na innej stronie cena biletu wynosiła 20 euro, ale pięć odsłon później, po dodaniu wszystkich składników, rosła do 100 euro.

Zdarzało się też, że reklamowane tanie loty w ogóle nie były dostępne. Kolejnym problemem była praktyka automatycznego dołączania płatnego ubezpieczenia. Klient sam musiał wybrać opcję, że z niego rezygnuje, co jest niezgodne z zakazem nieuczciwych praktyk handlowych. Problemem był także regulamin dostępny w języku obcym dla klienta, mimo że oferta dotyczyła lotów z jego kraju zamieszkania.

Komisja Europejska nie ujawniła na razie nazw inkryminowanych linii lotniczych. – Na tym etapie mają prawo do wyjaśnień – powiedziała Kuneva. Bruksela poinformowała państwa członkowskie, że linie lotnicze muszą w ciągu czterech miesięcy ustosunkować się do zarzutów i poprawić swoje strony internetowe.

Ponad 200 losowo wybranych stron internetowych sprzedających bilety lotnicze podawało nieprawdziwe ceny lub namawiało do lotów, na które nie było już miejsc.

Takim wynikiem inspekcji zaskoczona jest sama Bruksela. – To uderzające. Sprawdziliśmy ponad 400 stron internetowych i wykryliśmy nieprawidłowości na więcej niż połowie z nich – mówiła wczoraj Meglena Kuneva, unijna komisarz ochrony konsumentów.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca