W polskim Internecie gwałtownie przybyło sklepów, klientów i pieniędzy

Obroty wirtualnych sklepów i aukcji sięgnęły w ubiegłym roku 8 miliardów złotych. Pierwsze szacunki wskazują, że rynek e-handlu w Polsce powiększył się aż o 60 procent

Publikacja: 07.01.2008 00:10

W polskim Internecie gwałtownie przybyło sklepów, klientów i pieniędzy

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Rynkową hossę odczuły zarówno internetowe sklepy, których działa już blisko 3,3 tys., jak i serwisy aukcyjne. Dominujące na rynku e-handlu Allegro szacuje, że w ubiegłym roku wartość transakcji między jego użytkownikami powiększyła się o ponad 1 miliard zł i przekroczyła 3,5 mld zł. – To wstępna ocena, dokładniejsza analiza wskaże zapewne jeszcze większe obroty – powiedział „Rz” Patryk Tryzubiak, szef PR Allegro.

Serwis, zważywszy ponad 3 mln codziennie odbywających się w nim aukcji, jest nie tylko krajowym potentatem. Zalicza się do dziesiątki największych aukcji na świecie. Allegro wciąż przyciąga nowych użytkowników – w ubiegłym roku zarejestrowało się ich 1,5 mln – i obecnie ma ich ponad 7 mln. Ci użytkownicy to często małe firmy wystawiające na sprzedaż nowe wyroby. Allegro staje się więc pasażem handlowym, a nie typowym serwisem aukcyjnym.

Książki, płyty, elektronika nie są już głównymi towarami, po które zagląda się do wirtualnych sklepów i którymi handluje się na aukcjach. Świadczy o tym także struktura e-sklepów. Po ubiegłorocznym wzroście o wspomniany tysiąc witryn najliczniejsze obecnie branże to sklepy z: artykułami wyposażenia domów (476 sklepów), prezentami i akcesoriami (341), RTV-AGD i foto (338), sprzętem komputerowym (330), odzieżą (291). Spółka Sklepy24.pl, która od trzech lat analizuje rynek e-handlu i prowadzi katalog rodzimych sklepów internetowych, oszacowała, że ten rynek w Polsce powiększył się w ubiegłym roku o 60 – 70 proc. Ankietowany był co dziesiąty spośród 3,3 tys. sklepów.

– Z naszej analizy wynika, że co piąty sklep miał obroty o ponad 100 proc. większe, jedna trzecia zwiększyła je w granicach 30 – 100 proc., a tylko 3 proc. zmniejszyło sprzedaż – powiedział „Rz” Piotr Jarosz, analityk rynku handlu online, wydawca serwisu Sklepy24.pl. Jego zdaniem Polacy są coraz bardziej przekonani do handlu internetowego, gdyż w ciągu ubiegłego roku liczba tych, którzy przynajmniej raz skorzystali z oferty wirtualnych sklepów, podwoiła się. – To efekt rosnącego zaufania do takiej formy zakupów – powiedział nam Krzysztof Boufał, wiceprezes Hoopla.pl, jednego z największych rodzimych e-sklepów oferujących sprzęt RTV-AGD.

Prognoza Hoopla.pl na 2007 r. to podwojenie obrotów do ponad 50 mln zł; również dwukrotny wzrost, do 120 mln zł, w swej prognozie zapowiedziało Agito.pl. Oba przygotowują się do debiutu giełdowego. Ich konkurenci z tej samej branży mają nie gorsze wyniki, m.in. Max24.pl szacuje ubiegłoroczne obroty na 60 mln zł (rok wcześniej miał niespełna 25 mln zł), a Stereo.pl ocenia, że jego obroty z 8 mln zł powiększyły się do 20 mln zł. – Następstwem tak dużego wzrostu liczby sklepów i obrotów może być konsolidacja rynku. Już w tym roku można się spodziewać przejęć oraz ostrzejszej walki o klientów. Przyciągać ich będzie nie tylko większy wybór towarów, ale także nowe usługi, doradztwo itp. – przewiduje Krzysztof Boufał.

Polska jest regionalnym liderem e-handlu, ale daleko nam jeszcze do najbardziej rozwiniętych europejskich rynków, takich jak brytyjski, niemiecki i francuski. Brytyjski rynek e-handlu (największy w Europie) według szacunków amerykańskiej firmy badawczej eMarketer w ubiegłym roku miał wartość 84 mld dolarów.

Rynkową hossę odczuły zarówno internetowe sklepy, których działa już blisko 3,3 tys., jak i serwisy aukcyjne. Dominujące na rynku e-handlu Allegro szacuje, że w ubiegłym roku wartość transakcji między jego użytkownikami powiększyła się o ponad 1 miliard zł i przekroczyła 3,5 mld zł. – To wstępna ocena, dokładniejsza analiza wskaże zapewne jeszcze większe obroty – powiedział „Rz” Patryk Tryzubiak, szef PR Allegro.

Serwis, zważywszy ponad 3 mln codziennie odbywających się w nim aukcji, jest nie tylko krajowym potentatem. Zalicza się do dziesiątki największych aukcji na świecie. Allegro wciąż przyciąga nowych użytkowników – w ubiegłym roku zarejestrowało się ich 1,5 mln – i obecnie ma ich ponad 7 mln. Ci użytkownicy to często małe firmy wystawiające na sprzedaż nowe wyroby. Allegro staje się więc pasażem handlowym, a nie typowym serwisem aukcyjnym.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się