Pieniądze na utworzenie pierwszych spółek dał Krajowy Fundusz Drogowy. – Na powołanie i wyposażenie ich w kapitał założycielski wydamy 10 mln zł – powiedział Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury.
Pierwsza z rządowych spółek ma zająć się budową tzw. węzła warszawskiego. Po zakończeniu inwestycji ma się zajmować zarządzaniem drogami wchodzącymi w jego skład. Druga ma być odpowiedzialna za eksploatację autostrad oraz stworzenie poboru opłat za korzystanie z nich. – Powstaną w ciągu dwóch miesięcy – zapewnia Teresa Jakutowicz, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
Resort transportu wytypował w zeszłym roku dziewięć odcinków dróg i autostrad, które mają być budowane przez spółki specjalnego przeznaczenia. W zamierzeniu resortu przyczyni się to do szybszego wykorzystania funduszy unijnych. Nowe trasy mają powstawać szybciej, bo utworzone spółki nie powinny konkurować z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, tylko ją wspomagać. Jednak zdaniem części ekspertów nowe byty osłabią GDDKiA przejmując od niej niezbędny do funkcjonowania majątek i najlepszych ludzi.
Wczoraj Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie gwarantujące środki na budowę m.in. czterech autostrad, ośmiu dróg ekspresowych i 15 obwodnic. W sumie z Krajowego Funduszu Drogowego w 2008 roku na drogi zostanie wydane 2,84 mld zł. Kontynuowana ma być rozpoczęta w 2007 roku budowa autostrady A4 z Kleszczowa do Sośnicy i z Sośnicy do węzła Murckowska, ekspresowej jedynki z Pyrzowic do Podwarpia. Około 35 mln zł będzie przeznaczone dla spółki Gdańsk Transport Company jako wynagrodzenie za dostępność autostrady A1z Rusocina do Swarożyna. Z KFD będą finansowane wydatki wynikające z zaciągniętych w latach ubiegłych kredytów oraz wyemitowanych obligacji. Mowa o ok. 665 mln zł.