Informacja o przejęciu Vin & Spirit przez Pernod Ricard zaskoczyła branżę i analityków. Niewielu z nich spodziewało się, że do podpisania umowy pomiędzy rządem Szwecji a potencjalnym inwestorem dojdzie w pierwszym kwartale 2008 r. Mało kto przypuszczał również, że drugi producent alkoholu na świecie (ok. 6,4 mld euro rocznych przychodów) zaproponuje za właściciela marki Absolut aż 5,63 mld euro (blisko 20 mld zł). Dlatego akcje Pernod Ricard traciły w poniedziałek na wartości niemal 5 proc.
W wyścigu o drugą na światowym rynku wódkę właściciel marek Chivas Regal i Ballantine's wygrał z firmą Fortune Brands, właścicielem marki Jim Beam oraz Wallenberg, kontrolowaną przez rodzinę miliarderów ze Szwecji. Kupując Vin & Spirit, którego roczne przychody wynoszą ok. 1 mld euro, Pernod Ricard zbliży się jeszcze bardziej do Diageo, lidera globalnego rynku wyrobów spirytusowych i wina, właściciela marki Smirnoff. Swoją pozycję umocni szczególnie w Stanach Zjednoczonych, które pod względem sprzedaży wódki wyprzedzają tylko Rosja i Ukraina. Do tej pory oferował tam stolichną. Teraz dołączy do niej absolut, który zajmuje w Ameryce drugie miejsce za smirnoffem.
Transakcja będzie dla Francuzów także krokiem milowym na polskim rynku wódki. Siedem lat temu kupili poznański Polmos, a wraz z nim prawa do marki Wyborowa. Udziały rynkowe tej wódki zmniejszyły się jednak w ostatnich latach z kilkunastu do ok. 4 proc. na koniec 2007 r.
Tymczasem, przejmując należącego do Vin & Spirit producenta wódki Luksusowej z Zielonej Góry, Pernod Ricard zyska niemal 10 proc. polskiego rynku wódki wartego ok. 7,5 mld zł. Łącznie z udziałami Wyborowej da mu to trzecie miejsce wśród największych producentów tego alkoholu, zajmowane obecnie przez Polmos Lublin.
Andrzej Szumowski, prezes Wyborowej, podkreśla, że jest zbyt wcześnie, aby podać szczegóły najbliższych planów Pernod Ricard w naszym kraju.