Przedsiębiorcy wchodzący do sieci franczyzowych w ubiegłym roku zainwestowali w swoje firmy 1,15 mld zł, co oznacza wzrost wydatków o niemal 40 proc. w porównaniu z 2006 r. – podaje w swoim najnowszym raporcie firma Profit System. Jeszcze większą, bo 44-proc., dynamikę można zaobserwować przy wzroście ich obrotów – firmy rozwijające się poprzez franczyzę i systemy partnerskie wygenerowały ponad 72 mld zł, co daje prawie 7 proc. PKB.

– Franczyza ma ciągle wielkie możliwości – w USA obroty takich firm dają równowartość 20 proc. PKB, u nas jest na razie trzykrotnie mniej – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu franchisingu w Profit System.Z danych Profit System wynika, że 19 tys. franczyzobiorców prowadzi już 22,7 tys. punktów usługowych w ramach 440 sieci. Natomiast w 58 sieciach agencyjnych działa 14 tys. firm, do których należy ponad 17 tys. placówek. Liczba nowych systemów wzrosła w ciągu roku o 21,5 proc. Od lat z franczyzy korzysta z powodzeniem handel. Jak podaje firma Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych, działa w tej branży ok. 80 sieci – w 2007 r. weszło do nich 1,2 tys. nowych placówek. Grupa Muszkieterów w systemie franczyzowym prowadzi supermarkety Intermarche i sklepy budowlane Bricomarche – ma ich już 170, a jej obroty za ubiegły rok wyniosły 2,5 mld zł. W tym roku we franczyzie planuje otwarcie kolejnych 45 placówek.

– Rynek się stabilizuje i franczyzodawcy muszą przywiązywać większa wagę do jakości. Systemy najluźniejsze, zupełnie bez kontroli centrali, będą miały coraz mniejsze znaczenie – dodaje Wiśniewski. Zmiany już widać – zarządzana przez Eurocash sieć Delikatesy Centrum może się poszczycić dynamiką wzrostu w kwartale nawet o ponad 60 proc. – jej sprzedaż w 2007 r. wyniosła niemal 500 mln zł. – Starannie dobieramy sklepy, odrzucamy wiele lokalizacji. Finansujemy też część wydatków niezbędnych do uruchomienia sklepu, ale to gwarantuje nam pewien określony standard. Utrzymujemy stały kontakt z naszymi franczyzobiorcami – mówi Pedro Martinho, prezes zarządu Delikatesów Centrum. W tej sieci dyrektor regionalny odpowiada tylko za dziesięć sklepów – jest w stanie szybko zareagować w sytuacjach kryzysowych.

Systemy sieciowe szybko zdobywają zwolenników także w innych dziedzinach, jak choćby branża finansowa. Placówki partnerskie otwierają Eurobank, ING, Xelion czy Expander. Na początku tego roku z ofertą franczyzową ruszył też Getin Bank.

Ten model biznesowy zaadaptował również operator telekomunikacyjny Play i biura nieruchomości RE/MAX. Szybko rozwijają się franczyzowe sieci gastronomiczne. – W ub. r. zakładaliśmy otwarcie dziesięciu pizzerii, pod koniec roku ich liczba wyniosła 12. W tym roku wartość inwestycji w sieć franczyzową wyniesie 3 – 4 mln zł – mówi Sławomir Rogoziński, dyrektor ds. rozwoju sieci Telepizza.