Zara liderem rynku mody

O ile hiszpańska marka jest w Polsce znana od ośmiu lat, o tyle amerykański Gap nigdy nie uznał naszego kraju za dostatecznie interesujący rynek

Aktualizacja: 23.08.2008 05:48 Publikacja: 23.08.2008 05:47

Sekret sukcesu Hiszpanów to słuchanie klientów. W efekcie Zara produkuje to, co ludzie chcą kupić. I

Sekret sukcesu Hiszpanów to słuchanie klientów. W efekcie Zara produkuje to, co ludzie chcą kupić. I sprzedaje więcej.

Foto: Rzeczpospolita

Mimo to odzież z wyraźnym logo firmy chętnie była i jest kupowana przez studentów i młodzież, dla których duży znaczek Gap stał się niemal kultowy. Amerykańska marka jest jednak wyjątkiem wśród zachodnich sieci handlowych, który w swoich planach rozwoju nie uwzględnił Polski. Dzieje się tak, mimo że nasz kraj pod tym względem jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków.

Liczba sklepów z artykułami nieżywnościowymi rośnie od roku 1995 o ponad 10 procent rocznie. Sprzyja temu zwłaszcza budowa kolejnych centrów handlowych, gdzie przedsiębiorstwa, zwłaszcza odzieżowe i obuwnicze, chętnie otwierają swoje placówki.

Zachodnie firmy handlowe albo przez swoje polskie spółki, albo na zasadach franczyzy otwierają w Polsce coraz więcej sklepów. W ostatnich latach obok nielicznych luksusowych butików z cenami wyższymi niż w Paryżu czy Rzymie coraz częściej do Polski wchodzą markowe sieci z dobrej jakości odzieżą z tzw. średniej półki. Jest ona dostępna dla lepiej zarabiających Polaków. Jedną z takich firm jest największa brytyjska sieć domów towarowych Marks & Spencer, która po dwóch latach przygotowań otworzyła pierwszy sklep w Warszawie.

W Polsce działa dzisiaj ponad 60 zachodnich sieci odzieżowych, w większości sprzedających własne markowe wyroby. Tempo ich rozwoju wyraźnie wzrosło mniej więcej pięć lat temu, wraz z przyspieszeniem rozwoju centrów handlowych.

Świetnie prosperują w naszym kraju skandynawskie sieci odzieżowe (Part Two, Carly Gry, Olsen, Deni Cler, Cubus), rozwijają się też niemieckie i francuskie. Najnowszą marką, jaka zapowiada wejście do Polski, jest brytyjski Top Shop, dla którego część kolekcji projektuje angielska supermodelka Kate Moss.

Najwięcej europejskich marek odzieżowych wprowadziły do Polski spółki Ultimate Fashion i Young Fashion należące w 100 proc. do DT Centrum SA. Ultimate Fashion prowadzi sklepy z męską francuską modą Celio, butiki z markami mody damskiej – Wallis, River Island. Z kolei Young Fashion wprowadziła na polski rynek m.in. właśnie tak modną hiszpańską markę Zara.

Obie spółki zaczęły od otwarcia sklepów w Galeriach Centrum należących do ich spółki matki. Potem przyszedł czas na szturm centrów handlowych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

d.walewska@rp.pl

Mimo to odzież z wyraźnym logo firmy chętnie była i jest kupowana przez studentów i młodzież, dla których duży znaczek Gap stał się niemal kultowy. Amerykańska marka jest jednak wyjątkiem wśród zachodnich sieci handlowych, który w swoich planach rozwoju nie uwzględnił Polski. Dzieje się tak, mimo że nasz kraj pod tym względem jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków.

Liczba sklepów z artykułami nieżywnościowymi rośnie od roku 1995 o ponad 10 procent rocznie. Sprzyja temu zwłaszcza budowa kolejnych centrów handlowych, gdzie przedsiębiorstwa, zwłaszcza odzieżowe i obuwnicze, chętnie otwierają swoje placówki.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki