Reklama

Zara liderem rynku mody

O ile hiszpańska marka jest w Polsce znana od ośmiu lat, o tyle amerykański Gap nigdy nie uznał naszego kraju za dostatecznie interesujący rynek

Aktualizacja: 23.08.2008 05:48 Publikacja: 23.08.2008 05:47

Sekret sukcesu Hiszpanów to słuchanie klientów. W efekcie Zara produkuje to, co ludzie chcą kupić. I

Sekret sukcesu Hiszpanów to słuchanie klientów. W efekcie Zara produkuje to, co ludzie chcą kupić. I sprzedaje więcej.

Foto: Rzeczpospolita

Mimo to odzież z wyraźnym logo firmy chętnie była i jest kupowana przez studentów i młodzież, dla których duży znaczek Gap stał się niemal kultowy. Amerykańska marka jest jednak wyjątkiem wśród zachodnich sieci handlowych, który w swoich planach rozwoju nie uwzględnił Polski. Dzieje się tak, mimo że nasz kraj pod tym względem jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków.

Liczba sklepów z artykułami nieżywnościowymi rośnie od roku 1995 o ponad 10 procent rocznie. Sprzyja temu zwłaszcza budowa kolejnych centrów handlowych, gdzie przedsiębiorstwa, zwłaszcza odzieżowe i obuwnicze, chętnie otwierają swoje placówki.

Zachodnie firmy handlowe albo przez swoje polskie spółki, albo na zasadach franczyzy otwierają w Polsce coraz więcej sklepów. W ostatnich latach obok nielicznych luksusowych butików z cenami wyższymi niż w Paryżu czy Rzymie coraz częściej do Polski wchodzą markowe sieci z dobrej jakości odzieżą z tzw. średniej półki. Jest ona dostępna dla lepiej zarabiających Polaków. Jedną z takich firm jest największa brytyjska sieć domów towarowych Marks & Spencer, która po dwóch latach przygotowań otworzyła pierwszy sklep w Warszawie.

W Polsce działa dzisiaj ponad 60 zachodnich sieci odzieżowych, w większości sprzedających własne markowe wyroby. Tempo ich rozwoju wyraźnie wzrosło mniej więcej pięć lat temu, wraz z przyspieszeniem rozwoju centrów handlowych.

Świetnie prosperują w naszym kraju skandynawskie sieci odzieżowe (Part Two, Carly Gry, Olsen, Deni Cler, Cubus), rozwijają się też niemieckie i francuskie. Najnowszą marką, jaka zapowiada wejście do Polski, jest brytyjski Top Shop, dla którego część kolekcji projektuje angielska supermodelka Kate Moss.

Reklama
Reklama

Najwięcej europejskich marek odzieżowych wprowadziły do Polski spółki Ultimate Fashion i Young Fashion należące w 100 proc. do DT Centrum SA. Ultimate Fashion prowadzi sklepy z męską francuską modą Celio, butiki z markami mody damskiej – Wallis, River Island. Z kolei Young Fashion wprowadziła na polski rynek m.in. właśnie tak modną hiszpańską markę Zara.

Obie spółki zaczęły od otwarcia sklepów w Galeriach Centrum należących do ich spółki matki. Potem przyszedł czas na szturm centrów handlowych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

d.walewska@rp.pl

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama