Starcie producentów helikopterów

Zamówienie warte miliardy. O kontrakt na wojskowe i rządowe śmigłowce będą walczyć firmy z Europy i Ameryki. Batalia o polski rynek już trwa

Publikacja: 11.09.2008 05:52

Starcie producentów helikopterów

Foto: Rzeczpospolita

Pretekstem szykującej się konfrontacji producentów jest planowany przetarg na sześć – osiem luksusowo wyposażonych śmigłowców VIP i kilkadziesiąt helikopterów transportowych i bojowych dla armii.

MON, które zapowiadało najpierw zamówienie ponad 100 maszyn, teraz stara się powściągnąć apetyty wojskowych i mówi o połowie tej liczby. To jednak nadal łakomy kąsek dla śmigłowcowych producentów, wart kilka miliardów zł.

W obozie europejskim pełna mobilizacja. Konkurujące na co dzień firmy z kontynentu połączyły siły. Niemiecko-francusko-hiszpański Eurocopter gra w jednej drużynie z włosko-brytyjską AgustąWestland i holenderskim Stork Fokkerem. Utworzone przez te firmy konsorcjum NHIndustries oferuje prawdziwie europejski wielozadaniowy helikopter NH-90. To nowa konstrukcja, mieści 20 żołnierzy, może też przerzucać na taktyczny dystans lekkie pojazdy. Wyposażony w tylną rampę śmigłowiec jest uniwersalny, może być dostosowany do zadań morskich i ratowniczych. Już ponad 500 NH-90, reklamowanych przez producenta jako maszyny NATO, zamówiły m.in. armie włoska, niemiecka, szwedzka i fińska.

Przeciwko NH-90 staje produkt Sikorsky Aircraft, czyli H-92, zmilitaryzowana wersja wielozadaniowego helikoptera S-92. Był on już oferowany w ostatnim, przerwanym przetargu na śmigłowce dla VIP. Salonki S-92 Sikorskiego służą już przedstawicielom władz m.in. w Turcji, a także prezesom korporacji.

W walce o polski rynek obydwie strony sięgają po najsilniejsze argumenty. Nieprzypadkowo europejskie konsorcjum NHI powierzyło promocję swojego śmigłowca w Polsce fachowcom AgustyWestland. Ta firma od ponad dekady jest największym partnerem kooperacyjnym polskiego producenta śmigłowców PZL Świdnik, a teraz także faworytem w prywatyzacji tej firmy. Matthew Harwey, dyrektor przedstawicielstwa AW w Polsce, zapowiada, że jeśli konsorcjum dostanie zamówienie, zaoferuje korzystne dla polskiego przemysłu warunki współpracy. NHI kusi też, obiecując, że w Świdniku mógłby powstawać z polskich komponentów śmigłowiec dla rządowych VIP, czyli AW-139. PZL Świdnik zaprojektowały i od lat robią jego kadłuby.

Sikorsky ma także tajną broń. Amerykanie w zeszłym roku kupili zakłady PZL Mielec i szykują tam produkcję wojskowych śmigłowców International Black Hawk. Janusz Zakręcki, prezes firmy, zapowiada, że za pół roku zmodernizowana podkarpacka fabryka zrobi prototyp, a w kolejnych latach uruchomi seryjną produkcję nowej wersji jednego z najbardziej rozpowszechnionych bojowych śmigłowców świata. Sikorsky już szuka polskich poddostawców. Argumentem za tą ofertą ma być perspektywa rozwoju mieleckiej bazy potentata helikopterowego zza Atlantyku: powstanie w niej centrum prób w locie i końcowego odbioru śmigłowców.

Pretekstem szykującej się konfrontacji producentów jest planowany przetarg na sześć – osiem luksusowo wyposażonych śmigłowców VIP i kilkadziesiąt helikopterów transportowych i bojowych dla armii.

MON, które zapowiadało najpierw zamówienie ponad 100 maszyn, teraz stara się powściągnąć apetyty wojskowych i mówi o połowie tej liczby. To jednak nadal łakomy kąsek dla śmigłowcowych producentów, wart kilka miliardów zł.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca