Reklama
Rozwiń
Reklama

Unijne dotacje dla PKP zagrożone

Spółka PKP PLK może stracić 9,7 mln zł, w tym ponad 6,4 mln zŁ z Unii Europejskiej. Spółka nie zdąży do końca roku zbudować torów z Warszawy Zachodniej na Okęcie

Publikacja: 15.09.2008 03:52

Unijne dotacje dla PKP zagrożone

Foto: Rzeczpospolita

Minister rozwoju regionalnego chce, by do 8 października spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zwróciła 2,5 mln zł otrzymane już z funduszy UE wraz z odsetkami, które na dziś wynoszą ok. 600 tys. zł. Reszta pieniędzy przyznanych na inwestycję ma przepaść. Niewykluczone, że PKP PLK będą musiały też zwrócić 1 mln zł już wypłacony przez budżet państwa.

Wszystko dlatego, że spółka nie zakończyła inwestycji do końca czerwca i nie zdąży rozliczyć jej przed Brukselą do końca roku. Do tej pory nie został nawet wykonany projekt budowlany, na podstawie którego miała zostać zrealizowana inwestycja.

– Przygotowujemy wystąpienie do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w tej sprawie – mówi Łańcucki z PKP PLK. – Mimo kilkukrotnego przesuwania terminu odbioru dokumentacji, Sudop Praha dopiero teraz zakończył prace nad projektem– dodaje. Czeskie biuro projektowe Sudop Praha twierdzi natomiast, że nie jest jedynym winnym ponaddwuletniego opóźnienia. – Wszystkie inwestycje realizowane na tym terenie mają podobne opóźnienie, brakuje m.in. dokumentacji geodezyjnej, co znacznie spowalnia prace – mówi Andrzej Wojtkiewicz z Sudop Praha. Deklaruje, że do końca miesiąca przekaże PLK projekt i dokumentację przetargową.

Projekt budowlany zgodnie z umową miał zostać zakończony w lipcu 2006 r. W międzyczasie strony podpisały trzy aneksy przekładające ten termin. Sudop miał otrzymać za projekt 9,7 mln zł, tymczasem kary umowne za niedotrzymanie terminu teraz wynoszą ok. 14 mln zł. PKP PLK wysłały noty odsetkowe na ok 1,7 mln zł. – Jesteśmy w trakcie rozmów na ten temat z PKP PLK i mamy wstępną deklarację inwestora, że nie będzie nas obciążał kosztami wywołanymi przez niezawinione przez nas czynniki zewnętrzne – mówi Wojtkiewicz.

PKP PLK starały się o przesunięcie części inwestycji na następny okres. Nie zgodził się na to resort rozwoju regionalnego pod koniec sierpnia. W piśmie do ministra infrastruktury uzasadniał decyzję tym, że nie sposób określić daty zakończenia projektu.

Reklama
Reklama

Spółka zajmująca się budową i modernizacją torów chce zatrzymać już otrzymane 3,2 mln zł. A resztę wydatków na inwestycję rozliczyć w ramach kolejnego programu. – Uważamy, że nasza propozycja była zgodna z analogicznymi działaniami akceptowanymi w podobnych przypadkach przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i nie powinniśmy być obciążeni zwrotem środków zrefundowanych za wykonanie projektu – twierdzi Łańcucki.Rok temu w podobnej sytuacji znalazła się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Z uwagi na odwołania firm budowlanych o półtora roku przeciągnął się wybór wykonawcy na budowę drogi ekspresowej nr 7 z Grójca do Białobrzegów. Wówczas MRR zgodziło się, by inwestycja była realizowana z późniejszego programu, a pieniądze z programu „Transport” otrzymało Metro Warszawskie.

Minister rozwoju regionalnego chce, by do 8 października spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zwróciła 2,5 mln zł otrzymane już z funduszy UE wraz z odsetkami, które na dziś wynoszą ok. 600 tys. zł. Reszta pieniędzy przyznanych na inwestycję ma przepaść. Niewykluczone, że PKP PLK będą musiały też zwrócić 1 mln zł już wypłacony przez budżet państwa.

Wszystko dlatego, że spółka nie zakończyła inwestycji do końca czerwca i nie zdąży rozliczyć jej przed Brukselą do końca roku. Do tej pory nie został nawet wykonany projekt budowlany, na podstawie którego miała zostać zrealizowana inwestycja.

Reklama
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama