Trudno się dziwić – to jedyne miasto, które buduje metro i ma wielomiliardowy budżet.
Od stycznia do września na budowę I linii metra stolica przeznaczyła 171 mln zł, przy czym całkowity koszt tego przedsięwzięcia wynosi ponad 787 mln zł.
Średnio wartość inwestycji w polskich metropoliach po trzech kwartałach sięga kilkudziesięciu milionów złotych. Najczęściej dotyczyły one transportu i komunikacji. Ale mimo największej liczby tego typu projektów często napotykały one problemy. Barbara Nowak, skarbnik Kielc, mówi, że część drogowych projektów powstrzymały nowe wytyczne resortu rozwoju regionalnego.
– Konieczne były nowe badania środowiskowe i tym samym nowe pozwolenia na budowę. Mimo że niektóre projekty już takie zezwolenia posiadały. O rok opóźniło to rozpoczęcie inwestycji – mówi Barbara Nowak.
Poza tym weszła w życie nowela ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. To spowodowało, że stolica województwa świętokrzyskiego ścięła wydatki na ten cel. Na koniec września planowała inwestycje na poziomie 175,2 mln zł, a obecnie jest to już nieco ponad 132 mln zł.