Mało chętnych na latanie

Pogłębia się kryzys wśród przewoźników lotniczych. Przez najbliższe pięć lat liczba ich klientów będzie rosła dwa razy wolniej niż w 2007 r.

Publikacja: 28.11.2008 01:48

Mało chętnych na latanie

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Od 2008 do 2012 roku liczba osób latających samolotami będzie rosła w tempie zaledwie 4,9 proc. rocznie.

W ubiegłym roku wzrost wyniósł 11 proc. Jak wynika z danych Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Lotniczych, w 2007 roku z usług linii lotniczych na trasach krajowych i międzynarodowych skorzystało 2 mld 80 mln osób. W październiku linie lotnicze, jak podaje IATA, obsłużyły o 1,3 proc. osób mniej niż w tym samym miesiącu zeszłego roku. I to mimo że wciąż rosnący rynek lotniczy na Bliskim Wschodzie wzrósł o 3,5 proc.

Przewoźnicy latający do i z lotnisk Ameryki Łacińskiej przewieźli rok do roku o 4,5 proc. podróżnych więcej. Od 2008 do 2012 roku ma im przybywać w sumie 7,4 proc. klientów rocznie. Eksperci prognozują, że te dwa rynki będą jedynymi, które będą w najbliższym czasie dalej rosnąć. Ciężkie czasy czekają przewoźników europejskich. Sierpień był pierwszym miesiącem w którym obsłużyli mniej pasażerów niż w tym samym okresie tego roku – spadek wyniósł 2,5 proc.

Ten rok dla branży zaczął się kiepsko, a jego końcówka jest najgorsza od 25 lat. Najbliższe dwa lata mogą sprawić, że wielu przewoźników zniknie. – Rynek lotniczy to sinusoida, teraz znaleźliśmy się na jej dole. Na ten cykl nałożył się kryzys finansowy – mówi „Rz” Jukka Hienonen, prezes Finnair. – Również następny rok może być dla nas fatalny. Poprawy można się spodziewać pod koniec 2010 roku – uspokaja.

– Potrzebujemy poprawy efektywności – zaznacza Giovanni Bisignani, szef IATA. – Priorytetem jest dla nas wprowadzenie w 2012 roku nowych zasad dotyczących wspólnego nieba, co pozwoli rocznie zaoszczędzić 5 mld euro kosztów operacyjnych – dodaje.

Okres kryzysu to dla linii lotniczych w dobrej kondycji finansowej idealny czas na przejęcia. Część z nich, jak niemiecka Lufthansa, wybiera się na zakupy. Przewoźnik jest zainteresowany przejęciem Austrian Airlines, Alitalii i SAS. Zysk netto linii po dziewięciu miesiącach 2008 r. wyniósł 551 mln euro, przychód 18,6 mld euro – był o 13,6 proc. większy niż w analogicznym okresie 2007 r. Dobrym wynikiem finansowym chwali się też Finnair. – Jesteśmy drugą po Lufthansie linią z najmniejszymi długami. Ten rok uda nam się zakończyć na plusie, choć niewielkim – mówi Jukka Hienonen. Nie jest jednak zainteresowany akwizycją. – Nie ma czego kupować. Nikt nie przejmuje innych przewoźników z litości – podsumowuje.

Sytuacji, w jakiej znaleźli się przewoźnicy, nie uratują już spadające ceny ropy. Obecnie ich poziom to ok. 54 dolarów za baryłkę, choć jeszcze w lipcu tego roku było to prawie 150 dolarów. Według szefa Finnair wysoka cena ropy i tak nie była największym problemem linii. – Nawet latem była za niska, by zmusić nas do tego, co bardzo ważne – poszukiwania alternatywnych, nowoczesnych rozwiązań dla sektora lotniczego, które jednocześnie przyczyniłyby się do ograniczania emisji dwutlenku węgla – podsumowuje.

A pasażerowie? Mimo że przewoźnicy dotkliwie odczuwają ich brak, na zachęty w postaci tanich biletów i tak nie mają co liczyć. Eksperci i przedstawiciele linii zgodnie twierdzą, że czas przelotów za złotówkę się skończył.

[i]masz pytanie wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Od 2008 do 2012 roku liczba osób latających samolotami będzie rosła w tempie zaledwie 4,9 proc. rocznie.

W ubiegłym roku wzrost wyniósł 11 proc. Jak wynika z danych Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Lotniczych, w 2007 roku z usług linii lotniczych na trasach krajowych i międzynarodowych skorzystało 2 mld 80 mln osób. W październiku linie lotnicze, jak podaje IATA, obsłużyły o 1,3 proc. osób mniej niż w tym samym miesiącu zeszłego roku. I to mimo że wciąż rosnący rynek lotniczy na Bliskim Wschodzie wzrósł o 3,5 proc.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca