Sprzedaż telewizorów LCD o przekątnych 40 cali lub więcej będzie w tym roku wyższa niż w przypadku najpopularniejszych dotąd modeli 32-calowych – wynika z danych Display Search oraz analiz serwisu skąpiec.plTe największe telewizory stanowią już prawie jedną trzecią całego rynku. Jednym z powodów wzrostu zainteresowania jest także moda. Polacy pod tym względem coraz bardziej przypominają Amerykanów, którzy od lat stawiają na luksus, kupując modele o dużych przekątnych ekranu.
– Od początku roku to zdecydowanie najszybciej rosnąca kategoria, także dzięki znaczącemu spadkowi cen – mówi Wioletta Batóg, rzecznik sieci Media Markt i Saturn. Duże telewizory w ciągu roku staniały bowiem średnio o 30 proc. A w sezonie świątecznym rabaty bywają nawet jeszcze większe. Telewizor 42-calowy można już kupić nawet w cenie poniżej 2 tys. zł.
– Spadki cen sprzętu elektronicznego są wpisane w specyfikę branży. W przypadku mocnych marek nie są jednak aż tak odczuwalne. W naszym przypadku są one dużo mniejsze niż średnie spadki na rynku – mówi Radosław Jaworski z Panasonic Polska, która jest światowym liderem sprzedaży telewizorów plazmowych.
Inni producenci mniej lub bardziej enigmatycznie wypowiadają się na temat spadku cen, jednak faktem jest, że tylko dzięki temu utrzymują sprzedaż na zbliżonym do ubiegłorocznego poziomie.
– Drastyczne przeceny są konieczne, inaczej sytuacja na rynku byłaby naprawdę dramatyczna. Nie wiem, jak długo taki stan będziemy w stanie wytrzymać – mówi anonimowo dyrektor sprzedaży jednego z wiodących producentów telewizorów w Polsce.