Szturm po większe telewizory

Co trzeci telewizor LCD kupiony w tym roku w polskich sklepach będzie miał przekątną powyżej 39 cali. Jednym z powodów są niskie ceny – w ciągu roku spadły o ok. 30 proc. Producenci rabatami starają się walczyć ze spadającą sprzedażą

Publikacja: 17.12.2008 02:48

Szturm po większe telewizory

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Sprzedaż telewizorów LCD o przekątnych 40 cali lub więcej będzie w tym roku wyższa niż w przypadku najpopularniejszych dotąd modeli 32-calowych – wynika z danych Display Search oraz analiz serwisu skąpiec.plTe największe telewizory stanowią już prawie jedną trzecią całego rynku. Jednym z powodów wzrostu zainteresowania jest także moda. Polacy pod tym względem coraz bardziej przypominają Amerykanów, którzy od lat stawiają na luksus, kupując modele o dużych przekątnych ekranu.

– Od początku roku to zdecydowanie najszybciej rosnąca kategoria, także dzięki znaczącemu spadkowi cen – mówi Wioletta Batóg, rzecznik sieci Media Markt i Saturn. Duże telewizory w ciągu roku staniały bowiem średnio o 30 proc. A w sezonie świątecznym rabaty bywają nawet jeszcze większe. Telewizor 42-calowy można już kupić nawet w cenie poniżej 2 tys. zł.

– Spadki cen sprzętu elektronicznego są wpisane w specyfikę branży. W przypadku mocnych marek nie są jednak aż tak odczuwalne. W naszym przypadku są one dużo mniejsze niż średnie spadki na rynku – mówi Radosław Jaworski z Panasonic Polska, która jest światowym liderem sprzedaży telewizorów plazmowych.

Inni producenci mniej lub bardziej enigmatycznie wypowiadają się na temat spadku cen, jednak faktem jest, że tylko dzięki temu utrzymują sprzedaż na zbliżonym do ubiegłorocznego poziomie.

– Drastyczne przeceny są konieczne, inaczej sytuacja na rynku byłaby naprawdę dramatyczna. Nie wiem, jak długo taki stan będziemy w stanie wytrzymać – mówi anonimowo dyrektor sprzedaży jednego z wiodących producentów telewizorów w Polsce.

Według różnych szacunków w tym roku Polacy kupią ok. 1 – 1,2 mln sztuk telewizorów, z czego 80 – 90 proc. będą stanowiły LCD i plazmowe. Dane z wielu źródeł bardzo się jednak różnią i wiele firm spodziewa się sprzedaży w okolicach ubiegłorocznego poziomu. Liderem polskiego rynku pozostaje Samsung, jednak w przypadku tej firmy udziały rynkowe, choć nadal bardzo wysokie, spadły o kilka punktów procentowych. Swoją pozycję umocniło za to wyraźnie Sony, które wyprzedziło Sharpa i LG.

Walka ze spadającą sprzedażą to problem, z którym stykają się producenci na całym świecie. W niedawno opublikowanych raportach firmy doradcze IDC i iSuppli Corp. zapowiadają spadek sprzedaży LCD, choć wcześniej prognozowały niewielki wzrost. Powodem jest globalne spowolnienie gospodarcze i spadek zakupów tego typu sprzętu. IDC spodziewa się, że tegoroczna sprzedaż telewizorów LCD wyniesie 95 mln sztuk, choć jeszcze kilka miesięcy temu szacowała ją na 99 mln sztuk. Bardziej sceptycznie perspektywy rynku ocenia inna firma doradcza iSuppli Corp., ktora obniżyła globalną prognozę sprzedaży LCD w tym roku o 6 proc., do 93,4 mln sztuk.

Pierwsze firmy zaczynają już zmniejszać produkcję. Zapowiedział to już Sharp, który może zamknąć dwie fabryki w Japonii. Wielu tajwańskich podproducentów, takich jak AU Optronics czy Chi Mei Optoelectronics, będzie też kontynuowało zmniejszanie produkcji komponentów do telewizorów.

Przyszły rok ma być lepszy. – Kilku dużych producentów, jak Sony czy Samsung Electronics, na początku roku obniży ceny – mówi Reutersowi Eric Haruki, dyrektor ds. badań z IDC. Zdaniem analityków z tej firmy w przyszłym roku sprzedaż telewizorów LCD na całym świecie ma wzrosnąć 15 proc. Z kolei iSuppli co prawda take obniżyło przyszłoroczną prognozę o 9 proc., do 112,6 mln sztuk, ale nadal spodziewa się wzrostu rynku na poziomie 21 proc. Japoński instytut JEITA spodziewa się do 2012 r. także wzrostu sprzedaży telewizorów plazmowych z 11,4 do 25 mln sztuk.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [mail=p.mazurkiewicz@rp.pl][/mail]p.mazurkiewicz@rp.pl[/i]

Sprzedaż telewizorów LCD o przekątnych 40 cali lub więcej będzie w tym roku wyższa niż w przypadku najpopularniejszych dotąd modeli 32-calowych – wynika z danych Display Search oraz analiz serwisu skąpiec.plTe największe telewizory stanowią już prawie jedną trzecią całego rynku. Jednym z powodów wzrostu zainteresowania jest także moda. Polacy pod tym względem coraz bardziej przypominają Amerykanów, którzy od lat stawiają na luksus, kupując modele o dużych przekątnych ekranu.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy