Koniec boomu na odtwarzacze muzyczne

Polacy przestali kupować cyfrowe gadżety. W 2008 r. sprzedano o 20 proc. mniej odtwarzaczy niż rok wcześniej

Publikacja: 18.02.2009 02:48

Koniec boomu na odtwarzacze muzyczne

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

W rekordowym 2007 r. Polacy kupili ponad 1,5 mln sztuk cyfrowych odtwarzaczy muzycznych, z czego 1,1 mln przypadło na MP3, a za resztę odpowiadała nowa generacja MP4, umożliwiająca także np. oglądanie krótkich filmów.

Jak wynika z najnowszych danych firmy GfK, już w ub.r. sprzedaż odtwarzaczy MP3 spadła o 33 proc. i choć jednocześnie w przypadku MP4 wzrosła także o 33 proc., to i tak cały rynek cyfrowych odtwarzaczy muzycznych skurczył się o niemal 20 proc., do 1,2 mln sztuk.

– Trend na pewno się utrzyma, w 2007 r. ceny odtwarzaczy cyfrowych mocno spadały, dlatego też sprzedaż była rekordowa. Teraz jednak brakuje nowości na miarę iPoda, dlatego coraz trudniej będzie znaleźć chętnych do ich zakupu – mówi Jacek Hudowicz, prezes Media Saturn Holding, właściciela sieci Media Markt i Saturn, największego sprzedawcy sprzętu elektronicznego w Polsce.

Detaliści przyznają także, że dzisiaj największe spadki sprzedaży obserwują wśród najtańszego sprzętu, a odtwarzacze można kupić bez problemu w cenie poniżej 100 zł. Droższe modele, jak choćby wspomniane iPody, nadal znajdują sporo nabywców. Zdaniem handlowców w tym roku możemy się spodziewać co najmniej takiego samego spadku sprzedaży odtwarzaczy MP3, jaki wystąpił w 2008 r.

– Niewątpliwie rynek jest już bliski nasycenia i w najbliższym czasie nie będziemy obserwować tak dużego wzrostu sprzedaży, jak było jeszcze kilka lat temu. Dzisiaj kluczem do sukcesu są oryginalność, ciekawa funkcjonalność i wysoka jakość odtwarzanych plików – mówi Aleksandra Poremska z Samsung Electronics Polska. Tym bardziej że zmieniają się także preferencje zakupowe.

– Telefony komórkowe przejmują funkcję odtwarzaczy. W perspektywie będzie to zdecydowanie towar niszowy, jak choćby specjalistyczne dyktafony – mówi Henryk Sala, prezes Mix Electronics. Trudno też oczekiwać dalszego wzrostu sprzedaży bardziej zaawansowanych modeli odtwarzających MP4, które także wypierane są z rynku, choćby przez telefony czy nawet aparaty fotograficzne.

Jak już pisaliśmy w styczniu w „Rz”, po 5 miesiącach sprzedaży kupiono ok. 90 – 100 tys. sztuk modelu iPhone, także wyposażonego w odtwarzacz muzyki. Ogromne powodzenie produktu firmy Apple spowodowało bowiem ożywienie na całym rynku zaawansowanych telefonów, kolejne modele zaczęły wprowadzać Samsung, LG czy Blackberry. Według firmy badawczej IDC ubiegłoroczny rynek zaawansowanych komórek wzrósł pod względem liczby sprzedanych sztuk aż o 27 proc.

W rekordowym 2007 r. Polacy kupili ponad 1,5 mln sztuk cyfrowych odtwarzaczy muzycznych, z czego 1,1 mln przypadło na MP3, a za resztę odpowiadała nowa generacja MP4, umożliwiająca także np. oglądanie krótkich filmów.

Jak wynika z najnowszych danych firmy GfK, już w ub.r. sprzedaż odtwarzaczy MP3 spadła o 33 proc. i choć jednocześnie w przypadku MP4 wzrosła także o 33 proc., to i tak cały rynek cyfrowych odtwarzaczy muzycznych skurczył się o niemal 20 proc., do 1,2 mln sztuk.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca