Szkocka odporna na dekoniunkturę

Polacy nadal zwiększają wydatki na luksusowe alkohole. Korzysta na tym przede wszystkim whisky. W 2009 roku przeznaczymy na nią ponad 700 mln zł

Publikacja: 17.04.2009 06:59

Szkocka odporna na dekoniunkturę

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

– W pierwszym kwartale 2009 r. nasza sprzedaż była o 10 proc. wyższa niż przed rokiem – mówi Jarosław Buss, prezes spółki Tudor House zajmującej się importem i dystrybucją whisky. Firmie udało się poprawić wyniki, mimo że z powodu podwyżki akcyzy od 1 stycznia 2009 r. i słabego złotego musiała – tak jak większość producentów i dystrybutorów – podnieść ceny o

8 – 10 proc. – Oferujemy przede wszystkim drogą whisky kupowaną przez koneserów i osoby zamożne, dla których cena nie jest głównym kryterium zakupów – wyjaśnia Buss.

Z ostatnich badań firmy Nielsen wynika, że tylko w lutym 2009 r. sprzedaż whisky w Polsce była o 18 proc. wyższa niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Natomiast od grudnia 2008 do lutego 2009 r. popyt na ten alkohol zwiększył się o ponad 15 proc.

Zdaniem dystrybutorów w kolejnych miesiącach nie powinno być gorzej. – Whisky to produkt luksusowy. Popyt na tego typu wyroby jest odporny na wahania koniunktury – wyjaśnia Małgorzata Kwilosz, dyrektor marketingu Diageo Polska. Firma ta sprzedaje Johnnie Walkera, whisky numer jeden w Polsce.

Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku wydamy na ten gatunek alkoholu ponad 700 mln zł. Będzie to o niemal 12 proc. więcej niż w 2008 r.

Tempo, w jakim obecnie rośnie sprzedaż whisky w Polsce, nie jest już tak szybkie jak w 2008 r., który była dla jej producentów rekordowy. Polacy zwiększyli wówczas jej zakupy o prawie jedną trzecią. – Utrzymanie tak szybkiego tempa w dłuższym okresie byłoby trudne bez względu na sytuację rynkową – uważa Bibianna Konieczna, dyrektor marketingu spółki Brown Forman, która sprzedaje w Polsce m.in. Jacka Daniel’sa.

– Od października 2008 r. obserwujemy spowolnienie wzrostu sprzedaży whisky. Nadal jednak jest ona jedną z najszybciej rosnących kategorii mocnych alkoholi – mówi Katarzyna Pawlęga ze spółki Wyborowa należącej do Pernod Ricard. Firma ta oferuje w Polsce m.in. whisky Ballantine’s i Chivas Regal.

Duży potencjał widzi w naszym kraju także Scotch Whisky Association. Zaliczyła nas do pięciu krajów świata o najlepszych perspektywach rozwoju dla whisky. Oprócz Polski w czołówce są także m.in.: Brazylia, Chiny, Rosja i Indie.

[ramka][b]Unia Europejska kontra Indie[/b]

Najwięcej whisky piją nie jej czołowi producenci Szkoci, ale – znani z wytwarzania win i koniaków – Francuzi. W czołówce krajów, w których kupuje się najwięcej tego alkoholu, są także Stany Zjednoczone, Wielka Brytania (a przede wszystkim Szkocja) oraz Hiszpania. Producenci szkockiej nie narzekają także na popyt w Niemczech czy Grecji. Poza Europą rynkami z dużym potencjałem są Korea Południowa i Tajlandia. Największym konkurentem Szkocji na rynku whisky są Indie. Jedną z najpopularniejszych marek z tego kraju jest Amrut. Jednak Bruksela nie uznaje indyjskich produktów za whisky, ponieważ kraj ten nie spełnia obowiązującej w Unii Europejskiej definicji tego alkoholu. W odpowiedzi Indie nakładają wysokie cła na whisky z Europy. [/ramka]

– W pierwszym kwartale 2009 r. nasza sprzedaż była o 10 proc. wyższa niż przed rokiem – mówi Jarosław Buss, prezes spółki Tudor House zajmującej się importem i dystrybucją whisky. Firmie udało się poprawić wyniki, mimo że z powodu podwyżki akcyzy od 1 stycznia 2009 r. i słabego złotego musiała – tak jak większość producentów i dystrybutorów – podnieść ceny o

8 – 10 proc. – Oferujemy przede wszystkim drogą whisky kupowaną przez koneserów i osoby zamożne, dla których cena nie jest głównym kryterium zakupów – wyjaśnia Buss.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?