Szkocka odporna na dekoniunkturę

Polacy nadal zwiększają wydatki na luksusowe alkohole. Korzysta na tym przede wszystkim whisky. W 2009 roku przeznaczymy na nią ponad 700 mln zł

Publikacja: 17.04.2009 06:59

Szkocka odporna na dekoniunkturę

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

– W pierwszym kwartale 2009 r. nasza sprzedaż była o 10 proc. wyższa niż przed rokiem – mówi Jarosław Buss, prezes spółki Tudor House zajmującej się importem i dystrybucją whisky. Firmie udało się poprawić wyniki, mimo że z powodu podwyżki akcyzy od 1 stycznia 2009 r. i słabego złotego musiała – tak jak większość producentów i dystrybutorów – podnieść ceny o

8 – 10 proc. – Oferujemy przede wszystkim drogą whisky kupowaną przez koneserów i osoby zamożne, dla których cena nie jest głównym kryterium zakupów – wyjaśnia Buss.

Z ostatnich badań firmy Nielsen wynika, że tylko w lutym 2009 r. sprzedaż whisky w Polsce była o 18 proc. wyższa niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Natomiast od grudnia 2008 do lutego 2009 r. popyt na ten alkohol zwiększył się o ponad 15 proc.

Zdaniem dystrybutorów w kolejnych miesiącach nie powinno być gorzej. – Whisky to produkt luksusowy. Popyt na tego typu wyroby jest odporny na wahania koniunktury – wyjaśnia Małgorzata Kwilosz, dyrektor marketingu Diageo Polska. Firma ta sprzedaje Johnnie Walkera, whisky numer jeden w Polsce.

Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku wydamy na ten gatunek alkoholu ponad 700 mln zł. Będzie to o niemal 12 proc. więcej niż w 2008 r.

Tempo, w jakim obecnie rośnie sprzedaż whisky w Polsce, nie jest już tak szybkie jak w 2008 r., który była dla jej producentów rekordowy. Polacy zwiększyli wówczas jej zakupy o prawie jedną trzecią. – Utrzymanie tak szybkiego tempa w dłuższym okresie byłoby trudne bez względu na sytuację rynkową – uważa Bibianna Konieczna, dyrektor marketingu spółki Brown Forman, która sprzedaje w Polsce m.in. Jacka Daniel’sa.

– Od października 2008 r. obserwujemy spowolnienie wzrostu sprzedaży whisky. Nadal jednak jest ona jedną z najszybciej rosnących kategorii mocnych alkoholi – mówi Katarzyna Pawlęga ze spółki Wyborowa należącej do Pernod Ricard. Firma ta oferuje w Polsce m.in. whisky Ballantine’s i Chivas Regal.

Duży potencjał widzi w naszym kraju także Scotch Whisky Association. Zaliczyła nas do pięciu krajów świata o najlepszych perspektywach rozwoju dla whisky. Oprócz Polski w czołówce są także m.in.: Brazylia, Chiny, Rosja i Indie.

[ramka][b]Unia Europejska kontra Indie[/b]

Najwięcej whisky piją nie jej czołowi producenci Szkoci, ale – znani z wytwarzania win i koniaków – Francuzi. W czołówce krajów, w których kupuje się najwięcej tego alkoholu, są także Stany Zjednoczone, Wielka Brytania (a przede wszystkim Szkocja) oraz Hiszpania. Producenci szkockiej nie narzekają także na popyt w Niemczech czy Grecji. Poza Europą rynkami z dużym potencjałem są Korea Południowa i Tajlandia. Największym konkurentem Szkocji na rynku whisky są Indie. Jedną z najpopularniejszych marek z tego kraju jest Amrut. Jednak Bruksela nie uznaje indyjskich produktów za whisky, ponieważ kraj ten nie spełnia obowiązującej w Unii Europejskiej definicji tego alkoholu. W odpowiedzi Indie nakładają wysokie cła na whisky z Europy. [/ramka]

– W pierwszym kwartale 2009 r. nasza sprzedaż była o 10 proc. wyższa niż przed rokiem – mówi Jarosław Buss, prezes spółki Tudor House zajmującej się importem i dystrybucją whisky. Firmie udało się poprawić wyniki, mimo że z powodu podwyżki akcyzy od 1 stycznia 2009 r. i słabego złotego musiała – tak jak większość producentów i dystrybutorów – podnieść ceny o

8 – 10 proc. – Oferujemy przede wszystkim drogą whisky kupowaną przez koneserów i osoby zamożne, dla których cena nie jest głównym kryterium zakupów – wyjaśnia Buss.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Socjolog obnaża mechanizmy TikToka. W grze są duże pieniądze
Biznes
Komórkowa sieć robi rewolucję. Wycofała tańsze abonamenty. Jest coś w zamian
Biznes
Podcast "Twój Biznes": Zawieszenie broni na Bliskim Wschodzie, reformy w Niemczech i plany Enei
Biznes
Szef sieci Play: Mamy ambicje przegonić Orange
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Guntram B. Wolff: Ryzykujemy przepłacanie za obronność