– W pierwszym kwartale 2009 r. nasza sprzedaż była o 10 proc. wyższa niż przed rokiem – mówi Jarosław Buss, prezes spółki Tudor House zajmującej się importem i dystrybucją whisky. Firmie udało się poprawić wyniki, mimo że z powodu podwyżki akcyzy od 1 stycznia 2009 r. i słabego złotego musiała – tak jak większość producentów i dystrybutorów – podnieść ceny o
8 – 10 proc. – Oferujemy przede wszystkim drogą whisky kupowaną przez koneserów i osoby zamożne, dla których cena nie jest głównym kryterium zakupów – wyjaśnia Buss.
Z ostatnich badań firmy Nielsen wynika, że tylko w lutym 2009 r. sprzedaż whisky w Polsce była o 18 proc. wyższa niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Natomiast od grudnia 2008 do lutego 2009 r. popyt na ten alkohol zwiększył się o ponad 15 proc.
Zdaniem dystrybutorów w kolejnych miesiącach nie powinno być gorzej. – Whisky to produkt luksusowy. Popyt na tego typu wyroby jest odporny na wahania koniunktury – wyjaśnia Małgorzata Kwilosz, dyrektor marketingu Diageo Polska. Firma ta sprzedaje Johnnie Walkera, whisky numer jeden w Polsce.
Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku wydamy na ten gatunek alkoholu ponad 700 mln zł. Będzie to o niemal 12 proc. więcej niż w 2008 r.