Francuski ekspres dojedzie do Bratysławy

W 2016 r. Paryż i słowacką stolicę połączy najszybszy pociąg na świecie – francuskie Train ? Grande Vitesse (TGV).

Aktualizacja: 29.06.2009 11:43 Publikacja: 29.06.2009 03:09

Francuski ekspres dojedzie do Bratysławy

Foto: Wikipedia

– Połączenie pomiędzy Paryżem i Bratysławą ostatecznie powinno zostać zakończone w 2016 roku – powiedział na spotkaniu Francusko-Słowackiej Izby Handlowej w Bratysławie minister spraw zagranicznych Miroslav Lajčák. Całkowity koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 475 mln euro.

Francuski szybki pociąg odległość między Paryżem a Bratysławą (1,2 tys. km) ma pokonywać w ciągu sześciu godzin. Główne prace budowlane zaplanowano na lata 2010 – 2013. Dla ekspresu trzeba wybudować odrębne tory, wykorzystując najnowsze technologie układania szyn. Modernizacja już istniejących nie wystarczy. Część kosztów pokryje Unia.

[wyimek]475 mln euro ma kosztować budowa linii francuskiego ekspresu TGV z Paryża do Bratysławy [/wyimek]

Informacyjna Agencja Radiowa podała, że w tej chwili trwają także studia nad projektem budowy linii TGV z Lyonu przez Turyn i Mediolan do Budapesztu. Na razie w planach nie są rozważane propozycje budowy połączenia Paryż – Berlin – Warszawa i dalej do Moskwy.

TGV, które w barwach firmy Eurostar łączy Paryż z Londynem w dwie godziny 15 minut, przez Francję mknie z szybkością przekraczającą 300 kilometrów na godzinę.

Przed ponad rokiem plany budowy kolei dużych prędkości (ponad 200 km/h) miały w Polsce PKP InterCity. Przewoźnik rozmawiał nawet w tej sprawie z firmami francuskimi i hiszpańskimi. – Prowadzimy wstępne rozmowy z firmami, które taką współpracą mogłyby być zainteresowane, w ciągu pół roku chcemy opracować plan, i przedstawimy go ministrowi infrastruktury – mówił „Rz” w styczniu 2008 roku były już dziś prezes InterCity Czesław Warsewicz.

Trasy, na których miały zostać wybudowane linie dużych prędkości, miał wskazać polski rząd. Najbardziej opłacalne miało być połączenie z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Wstępne koncepcje linii wielkich prędkości tworzyły na mapie literę Y, stąd nazwa projekt Y. Na razie jednak nic się w tej sprawie nie dzieje.

– Połączenie pomiędzy Paryżem i Bratysławą ostatecznie powinno zostać zakończone w 2016 roku – powiedział na spotkaniu Francusko-Słowackiej Izby Handlowej w Bratysławie minister spraw zagranicznych Miroslav Lajčák. Całkowity koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 475 mln euro.

Francuski szybki pociąg odległość między Paryżem a Bratysławą (1,2 tys. km) ma pokonywać w ciągu sześciu godzin. Główne prace budowlane zaplanowano na lata 2010 – 2013. Dla ekspresu trzeba wybudować odrębne tory, wykorzystując najnowsze technologie układania szyn. Modernizacja już istniejących nie wystarczy. Część kosztów pokryje Unia.

Biznes
USA daleko do 5 proc. PKB na obronność
Biznes
Budowa fregaty Burza rozpoczęta w Stoczni Wojennej
Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku