– Połączenie pomiędzy Paryżem i Bratysławą ostatecznie powinno zostać zakończone w 2016 roku – powiedział na spotkaniu Francusko-Słowackiej Izby Handlowej w Bratysławie minister spraw zagranicznych Miroslav Lajčák. Całkowity koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 475 mln euro.
Francuski szybki pociąg odległość między Paryżem a Bratysławą (1,2 tys. km) ma pokonywać w ciągu sześciu godzin. Główne prace budowlane zaplanowano na lata 2010 – 2013. Dla ekspresu trzeba wybudować odrębne tory, wykorzystując najnowsze technologie układania szyn. Modernizacja już istniejących nie wystarczy. Część kosztów pokryje Unia.
[wyimek]475 mln euro ma kosztować budowa linii francuskiego ekspresu TGV z Paryża do Bratysławy [/wyimek]
Informacyjna Agencja Radiowa podała, że w tej chwili trwają także studia nad projektem budowy linii TGV z Lyonu przez Turyn i Mediolan do Budapesztu. Na razie w planach nie są rozważane propozycje budowy połączenia Paryż – Berlin – Warszawa i dalej do Moskwy.
TGV, które w barwach firmy Eurostar łączy Paryż z Londynem w dwie godziny 15 minut, przez Francję mknie z szybkością przekraczającą 300 kilometrów na godzinę.