Polacy nie rezygnują z win

Kryzys i akcyza zaszkodziły bardziej wódce i piwu. W pierwszym półroczu sprzedaż win urosła o 5 proc. W całym roku wydamy na nie około 2,7 mld zł

Publikacja: 03.07.2009 04:25

Polacy nie rezygnują z win

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

W pierwszej połowie 2009 r. o 25 proc. zwiększyła się sprzedaż sieci franczyzowej [link=http://www.dobrewina.pl" target="_blank]Dobrewina.pl[/link] założonej przez spółkę Grand Cru. – Wzrost ten to nie tylko efekt otwarcia czterech kolejnych sklepów, ale także rosnącego zainteresowania winami w Polsce – uważa Peter Pulawski, prezes Grand Cru. Obecnie w Polsce działa 28 sklepów Dobrewina.pl.

Firm, które mogą się pochwalić wynikami podobnymi do osiągniętych przez Grand Cru, jest w Polsce niewiele. O ok. 5 proc. zwiększyła sprzedaż w pierwszym półroczu Domain Menada, spółka należąca do grupy Belvedere. Bardziej udany był dla niej czerwiec. – Dynamika naszej sprzedaży była wówczas na poziomie dwucyfrowym – szacuje Mariusz Janczewski, dyrektor marketingu Domain Menada.

– W tym roku na rynku sprzedaż naszych marek rośnie szybciej od średniej rynkowej. Jednak tempo to jest znacznie wolniejsze niż w ubiegłym roku – przyznaje William Carey, prezes giełdowej Central European Distribution Corporation, właściciela marki Carlo Rossi. W 2008 r. sprzedaż win CEDC urosła o 20 proc.

Producenci i dystrybutorzy szacują, że od stycznia do czerwca 2009 r. Polacy kupili w sumie o ok. 5 proc. więcej wina niż w pierwszej połowie ubiegłego roku. Nasze wydatki rosły wolniej niż w 2008 r. Jednak w porównaniu z tym, co się dzieje na rynku wódki i piwa, branża winiarska ma powody do zadowolenia. Szacuje się, że popyt na napoje spirytusowe spadł od początku tego roku o ok. 20 proc., a sprzedaż piwa skurczyła się o niemal jedną dziesiątą.

Popyt na wina wyhamował m.in. z powodu wyższych cen. Np. wina Domain Menady zdrożały o ok. 8 proc. Podwyżki to efekt podniesienia podatku akcyzowego i osłabienia złotego (niemal 100 proc. wina gronowego trafia do Polski z zagranicy). – Wprowadzone podwyżki nie pokrywają w pełni spadku marż – uważa Robert Ogór, prezes giełdowej Ambry. Dodaje, że w roku obrotowym, który zakończył się trzy dni temu, jego grupa zanotowała zyski. Dobre wyniki zawdzięcza jednak restrukturyzacji rozpoczętej ponad rok temu.

Euromonitor International szacuje, że w tym roku Polacy przeznaczą na wina ponad 2,66 mld złotych, o około 1 proc. więcej niż w 2008 r. Ostrożne są również prognozy większości przedstawicieli branży. – Będziemy zadowoleni, jeżeli sprzedaż wina zwiększy się w tym roku o 2 proc. – szacuje Ogór. Dodaje, że w najbliższych miesiącach Ambra nie zamierza koncentrować się na zwiększaniu przychodów, ale na poprawie rentowności i konkurencyjności.

Zwiększenie sprzedaży wina w 2009 r. o kilka proc. prognozuje natomiast Dariusz Polak, dyrektor handlowy toruńskiego Vinpolu. Jeszcze większym optymistą jest prezes Grand Cru: – Spodziewamy się, że w drugim półroczu utrzymamy tempo z pierwszej połowy roku. Nie jest wykluczone, że sieć Dobrewina.pl powiększy się do końca tego roku o trzy – pięć kolejnych sklepów.

W pierwszej połowie 2009 r. o 25 proc. zwiększyła się sprzedaż sieci franczyzowej [link=http://www.dobrewina.pl" target="_blank]Dobrewina.pl[/link] założonej przez spółkę Grand Cru. – Wzrost ten to nie tylko efekt otwarcia czterech kolejnych sklepów, ale także rosnącego zainteresowania winami w Polsce – uważa Peter Pulawski, prezes Grand Cru. Obecnie w Polsce działa 28 sklepów Dobrewina.pl.

Firm, które mogą się pochwalić wynikami podobnymi do osiągniętych przez Grand Cru, jest w Polsce niewiele. O ok. 5 proc. zwiększyła sprzedaż w pierwszym półroczu Domain Menada, spółka należąca do grupy Belvedere. Bardziej udany był dla niej czerwiec. – Dynamika naszej sprzedaży była wówczas na poziomie dwucyfrowym – szacuje Mariusz Janczewski, dyrektor marketingu Domain Menada.

Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont