W pierwszej połowie 2009 r. o 25 proc. zwiększyła się sprzedaż sieci franczyzowej [link=http://www.dobrewina.pl" target="_blank]Dobrewina.pl[/link] założonej przez spółkę Grand Cru. – Wzrost ten to nie tylko efekt otwarcia czterech kolejnych sklepów, ale także rosnącego zainteresowania winami w Polsce – uważa Peter Pulawski, prezes Grand Cru. Obecnie w Polsce działa 28 sklepów Dobrewina.pl.
Firm, które mogą się pochwalić wynikami podobnymi do osiągniętych przez Grand Cru, jest w Polsce niewiele. O ok. 5 proc. zwiększyła sprzedaż w pierwszym półroczu Domain Menada, spółka należąca do grupy Belvedere. Bardziej udany był dla niej czerwiec. – Dynamika naszej sprzedaży była wówczas na poziomie dwucyfrowym – szacuje Mariusz Janczewski, dyrektor marketingu Domain Menada.
– W tym roku na rynku sprzedaż naszych marek rośnie szybciej od średniej rynkowej. Jednak tempo to jest znacznie wolniejsze niż w ubiegłym roku – przyznaje William Carey, prezes giełdowej Central European Distribution Corporation, właściciela marki Carlo Rossi. W 2008 r. sprzedaż win CEDC urosła o 20 proc.
Producenci i dystrybutorzy szacują, że od stycznia do czerwca 2009 r. Polacy kupili w sumie o ok. 5 proc. więcej wina niż w pierwszej połowie ubiegłego roku. Nasze wydatki rosły wolniej niż w 2008 r. Jednak w porównaniu z tym, co się dzieje na rynku wódki i piwa, branża winiarska ma powody do zadowolenia. Szacuje się, że popyt na napoje spirytusowe spadł od początku tego roku o ok. 20 proc., a sprzedaż piwa skurczyła się o niemal jedną dziesiątą.
Popyt na wina wyhamował m.in. z powodu wyższych cen. Np. wina Domain Menady zdrożały o ok. 8 proc. Podwyżki to efekt podniesienia podatku akcyzowego i osłabienia złotego (niemal 100 proc. wina gronowego trafia do Polski z zagranicy). – Wprowadzone podwyżki nie pokrywają w pełni spadku marż – uważa Robert Ogór, prezes giełdowej Ambry. Dodaje, że w roku obrotowym, który zakończył się trzy dni temu, jego grupa zanotowała zyski. Dobre wyniki zawdzięcza jednak restrukturyzacji rozpoczętej ponad rok temu.