Drogie auta wymijają kryzys

Sprzedaż samochodów prestiżowych marek rośnie. W Polsce także tych superdrogich

Aktualizacja: 13.05.2010 03:18 Publikacja: 13.05.2010 03:14

Drogie auta wymijają kryzys

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Choć sprzedaż samochodów w Europie słabnie, producenci prestiżowych marek nie mają powodów do narzekań. Audi, które zamknęło ubiegły rok zyskiem operacyjnym na poziomie 1,6 mld euro, w pierwszym kwartale 2010 roku sprzedało 264,1 tys. samochodów. To wynik o jedną czwartą lepszy od tego z analogicznego okresu ubiegłego roku i o 16,6 tys. aut lepszy od kwartalnego wyniku Mercedesa, co daje koncernowi z Ingolstadt realne szanse na wyforsowanie się na czoło marek premium.

Na zwiększenie zysku operacyjnego o 8 – 10 proc. liczy w tym roku także BMW. Z kolei inna prestiżowa marka – Land Rover – już ósmy miesiąc z rzędu zwiększa globalną sprzedaż. I to w imponującym tempie: w kwietniu na brytyjskim rynku wzrosła o 30 proc., a sprzedaż liczona od początku roku zwiększyła się aż o 61 proc. Popyt jest na tyle duży, że land rover postanowił w zakładach w Solihull zwiększyć zatrudnienie.

Co ciekawe, droższe marki mają się całkiem dobrze zwłaszcza na rynkach wschodzących. W Chinach, gdzie w ubiegłym roku sprzedaż samochodów wzrosła o 53 proc., BMW w pierwszych miesiącach tego roku swoją zdołał podwoić. Teraz jest to jeden z najbardziej perspektywicznych rynków dla producentów aut, także drogich. Nic dziwnego, że bawarski producent potraktował Chiny wyjątkowo.

– Większość chińskich właścicieli aut naszej marki jeździ z szoferem, więc chcemy zaoferować im model „5” w wersji przedłużonej – zapowiadał Norbert Reithofer, prezes koncernu. Obiecujący dla luksusowych marek jest także rynek amerykański: w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku Mercedes zwiększył sprzedaż w USA o 26 proc.

Także w Polsce sprzedaż prestiżowych marek opiera się kryzysowi. – Marki premium są bardziej odporne na wahania rynkowe – tłumaczy Andrzej Halarewicz z międzynarodowej firmy analitycznej Jato Dynamics. Przykładem może być Mercedes: w ubiegłym roku koncern sprzedał na polskim rynku ponad 5 tys. samochodów osobowych. W tym liczy na powtórzenie tego rekordowego dla firmy wyniku.

W kwietniu, gdy sprzedaż aut w Polsce spadła o 12 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem i o prawie 14 proc. wobec poprzedniego miesiąca, marki premium zachowały stabilną pozycję. Jak podaje Instytut Samar, sprzedaż BMW wzrosła o 0,5 proc., volvo o prawie 1 proc. Mercedes co prawda zmniejszył sprzedaż o 5,4 proc., ale to niewiele w porównaniu z autami marek popularnych, które notowały spadki dwucyfrowe.

Choć kryzys jeszcze się nie skończył, perspektywy dla samochodów luksusowych wyglądają obiecująco. Po najnowszy model Jaguara XJ, kosztującego od 340 tys. zł wzwyż, ustawiła się kolejka. – W zasadzie mamy sprzedane wszystkie auta, które możemy dostarczyć do października tego roku – mówi Marcin Dąbrowski, wiceprezes firmy AML, oficjalnego przedstawiciela marki. W ciągu ostatniego pół roku 17 nabywców znalazł w Polsce Aston Martin, a najdroższy sprzedany model kosztował 1,6 mln zł. Natomiast sprzedaż land rovera była w

I kwartale czterokrotnie większa niż przed rokiem.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Choć sprzedaż samochodów w Europie słabnie, producenci prestiżowych marek nie mają powodów do narzekań. Audi, które zamknęło ubiegły rok zyskiem operacyjnym na poziomie 1,6 mld euro, w pierwszym kwartale 2010 roku sprzedało 264,1 tys. samochodów. To wynik o jedną czwartą lepszy od tego z analogicznego okresu ubiegłego roku i o 16,6 tys. aut lepszy od kwartalnego wyniku Mercedesa, co daje koncernowi z Ingolstadt realne szanse na wyforsowanie się na czoło marek premium.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca