Kratka w autach zostaje

Importerzy zwiększyli ofertę samochodów osobowych z homologacją ciężarową. Od początku roku sprzedano nawet kilkanaście okratkowanych Porsche

Publikacja: 13.05.2010 17:27

Kratka w autach zostaje

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

To już pewne: nie będzie likwidacji kratki w autach w połowie roku, jak wcześniej zapowiadało Ministerstwo Finansów. Zgody Komisji Europejskiej na zniesienie odliczenia podatku VAT od zakupu samochodu i paliwa do niego dalej nie ma. I nic się nie zmieni, gdyby nawet teraz przyszła.

- Nie zdążymy dokonać zmian w ustawie w tak krótkim okresie czasu - powiedziała "Rz" Maria Hiż z biura prasowego resortu. W tej sytuacji kratka pozostanie co najmniej do jesieni.

Niewykluczone, że zmiany w przepisach zostaną wprowadzone dopiero z początkiem przyszłego roku, razem ze zmianami w podatku dochodowym. Ato oznaczałoby jeszcze ponad półroczne korzystanie z możliwości odliczenia. Tymczasem sprzedaż samochodów z homologacją ciężarową wciąż jest bardzo wysoka. Jak podaje Instytut Samar, w kwietniu nabywców znalazły 6352 takie samochody, blisko dziesięć razy więcej niż rok temu. W marcu sprzedaż wyniosła 6790 sztuk, w lutym i styczniu przekraczała 4,8 tys. W sumie w ciągu czterech miesięcy 2010 roku zostało zarejestrowanych 22847 aut z kratką, podczas gdy w tym samym czasie przed rokiem zaledwie 994.

Trudno się dziwić, bo oferta samochodów z kratką jest stale rozszerzana. Przykładem jest Mazda, która po uzyskaniu homologacji na średniej klasy model "6", wprowadziła do sprzedaży okratkowaną Mazdę 3, tj. samochód z segmentu aut kompaktowych, a w niedługim czasie kratkę otrzyma także model CX-7 z rodziny aut terenowo-rekreacyjnych. Volkswagen, który w ofercie aut z homologacją ciężarową ma obecnie 4 modele (Polo, Golf, Tiguan i Passat Variant), wkrótce wprowadzi kolejny. - W czerwcu na rynku pojawi się nowy model Touarega. Wszystko wskazuje, że od razu będzie można zamawiać go w wersji z kratką - mówi Tomasz Tonder, rzecznik prasowy Vokswagena. Kratę można zamówić nawet w markach prestiżowych. W kwietniu BMW zwiększyło sprzedaż modeli z homologacją ciężarową o prawie 12 proc., znajdując nabywców na 230 takich samochodów. O ponad 9 proc. zwiększył sprzedaż okratkowanych modeli Mercedes, o prawie 8 proc. - Audi. W przypadku Lexusa RX ponad połowa sprzedaży tego modelu to właśnie auta z kratką. I trudno się dziwić: kratka zamontowana w luksusowej terenówce BMW X5 pozwala odliczyć od ceny samochodu blisko 45 tys. zł. Pewnie dlatego w tegorocznych statystykach sprzedaży kratki znalazło się nawet kilkanaście sztuk Porsche.

Ale największe profity czerpią teraz z kratki marki popularne. Skoda sprzedała od stycznia do kwietnia już ponad 4,5 tys. takich aut, dwukrotnie więcej niż drugi w rankingu Ford. Na trzecim miejscu znajduje się Toyota, choć w jej przypadku kwietniowa sprzedaż w porównaniu z marcem spadła o prawie 20 proc. Czwarty jest Opel: tu największym wzięciem cieszy się Insignia, następnie Astra, której ponad połowa to najnowszy model z fabryki w Gliwicach.

Wzrost sprzedaży kratki to m.in. rezultat wymiany aut służbowych w firmach. W ubiegłym roku przedsiębiorcy wstrzymywali się z zakupem nowych samochodów z powodu niepewnej sytuacji gospodarczej. Dłużej jednak nie mogą czekać, bo w miarę wydłużania się wieku auta rosną koszty eksploatacji.

Dlatego importerzy i producenci wiele obiecują sobie po zainteresowaniu firm kratką. Mazda Motor Poland liczy, że sprzedaż jej najpopularniejszego modelu - "6" - zwiększy się o jedna trzecią. Volkswagen zakłada, że okratkowane samochody będą stanowić nawet jedną czwartą całej tegorocznej sprzedaży. W przypadku Skody kwietniowa sprzedaż kratki przekroczyła 40 proc. całej sprzedaży (liczby rejestracji) marki, a najbardziej popularnymi modelami okazały się Octavia, Fabia i Superb.

Jednak firmy zajmujące się długoterminowym wynajmem aut flotowych uważają, że kratka przestaje być motorem zakupu samochodów firmowych. Duże firmy coraz częściej wybierają samochody bez homologacji ciężarowej. Liczy się bowiem funkcjonalność auta - okratkowany samochód menedżera zaczyna być źle postrzegany, a gdy zabiera klientów bądź rodzinę staje się niewygodny.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca