Przewoźnicy do wzięcia

Do końca roku resort skarbu przekaże samorządom lub sprywatyzuje 60 PKS-ów

Publikacja: 09.06.2010 05:03

Dworzec PKS w Grójcu

Dworzec PKS w Grójcu

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Dziś o przebiegu prywatyzacji Przedsiębiorstw Komunikacji Samochodowej będą dyskutować posłowie z Sejmowej Komisji Skarbu. Ministerstwo Skarbu nadzoruje jeszcze 60 takich spółek. Było ich 80, ale ok. 19 udało się już skomunalizować, czyli przekazać samorządom. Ta ścieżka czeka kolejnych 38. 29 trafi w ręce prywatnych inwestorów.

– Na podstawie dotychczasowych doświadczeń najlepszym rozwiązaniem wydaje się konsolidacja kilku PKS w ręku jednego właściciela – mówi “Rz” wiceminister skarbu Mikołaj Budzanowski. – Daje to podstawy do tworzenia silnej grupy, która może być konkurencyjna wobec prywatnych przewoźników.

Jak podkreśla Budzanowski, PKS mogą zarabiać nie tylko dzięki podstawowej działalności transportowej (przeciętnie jedna spółka przewozi 5 – 6 mln pasażerów rocznie, choć są i rekordziści przewożący 10 mln osób). Mają też własne stacje paliw i okręgowe stacje badania pojazdów, które mogą stanowić dodatkowe źródło przychodów.

[wyimek]50 mln zł wynoszą roczne przychody najlepszych PKS[/wyimek]

– Są też przypadki, gdzie lepszym właścicielem od prywatnych inwestorów mogą być władze miasta, powiatu lub związki gmin z terenu, na którym działa dany PKS – mówi Budzanowski. – Najczęściej, w blisko 80 proc., chęć wzięcia udziału w komunalizacji zgłaszają starostowie.

W ubiegłym tygodniu resort skarbu podpisał ramową umowę sprzedaży 85 proc. akcji siedmiu mazowieckich PKS z firmą Mobilis z Izabelina, należącą do izraelskiego koncernu transportowego Egged Holding. Przeciw prywatyzacji PKS z Mazowsza protestowali związkowcy, twierdząc, że powinny zostać przekazane samorządom. Resort skarbu argumentował, że na wiążącą decyzję samorządów w tej sprawie czekał od dwóch lat.

Przy komunalizacji nowy właściciel ma obowiązek kontynuowania działalności zapisanej w statucie spółki.

Dziś o przebiegu prywatyzacji Przedsiębiorstw Komunikacji Samochodowej będą dyskutować posłowie z Sejmowej Komisji Skarbu. Ministerstwo Skarbu nadzoruje jeszcze 60 takich spółek. Było ich 80, ale ok. 19 udało się już skomunalizować, czyli przekazać samorządom. Ta ścieżka czeka kolejnych 38. 29 trafi w ręce prywatnych inwestorów.

– Na podstawie dotychczasowych doświadczeń najlepszym rozwiązaniem wydaje się konsolidacja kilku PKS w ręku jednego właściciela – mówi “Rz” wiceminister skarbu Mikołaj Budzanowski. – Daje to podstawy do tworzenia silnej grupy, która może być konkurencyjna wobec prywatnych przewoźników.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku