Straty British Airways

Strajki i chmura wulkaniczna drastycznie obniżyły finansowy wynik największego przewoźnika brytyjskiego British Airways. Strata za II kwartał wyniosła 164 mln funtów, a przychody spadły o 2,3 proc.

Publikacja: 30.07.2010 13:01

Straty British Airways

Foto: Bloomberg

Mimo tego zarząd twierdzi, że wynik nie jest zły, i że w tym samym czasie był w stanie obniżyć koszty działalności o 3,3 proc. Złożyło się na to zredukowanie kosztów zakupu paliwa o 0,7 proc. i 4,7-procentowa obniżka innych obciążeń.

Strata byłaby o wiele większa, gdyby nie doskonałe wyniki cargo - przychody wzrosły o 12,7 proc. W tym samym czasie przychody z przewozów pasażerskich zmniejszyły się o 3,4 proc.

Gdyby nie doszło do przerw z powodu wulkanicznego pyłu i strajków, przychody z przewozów pasażerskich wzrosłyby o 11 proc. British Airways znajduje się w bardzo trudnym momencie, ponieważ trwa fuzja z hiszpańskim przewoźnikiem Iberią. Hiszpanie mają czas do końca września, aby wycofać się z tej transakcji.

Na wynikach BA zaciążyły przede wszystkim strajki. Łącznie od początku roku linia funkcjonowała w bardzo ograniczonym wymiarze przez 22 dni, z tego 15 dni w II kwartale. Dotkliwe straty linia poniosła w kwietniu, kiedy praktycznie żadne samoloty nie latały przez 6 dni.

Zdaniem prezesa BA, Willie Walsha nadal możliwy jest wynik zerowy na koniec roku, lub wypracowanie niewielkiego zysku przed opodatkowaniem. — Nie wierzę w to co mówią niektórzy eksperci, że czeka nas podwójne dno — mówił.

Nadal jednak zarząd nie jest w stanie rozwiązać sporu pracowniczego, który już doprowadził do strajków. Początkowo powodem przerw w pracy było ograniczenie zarobków oraz zmniejszenie liczby personelu pokładowego na długich trasach BA. Teraz załogi protestują, bo ich zdaniem zarząd niesłusznie cofnął strajkującym załogom prawo do kupna zniżkowych biletów.

Tydzień temu związek pracowników BA - Unite odrzucił ofertę zarządu rozwiązania tego sporu cofać, co może w efekcie spowodować kolejne protesty.

Zdaniem ekspertów z branży, spory między pracownikami a zarządem w BA poważnie nadwerężają reputację przewoźnika. — Ale z drugiej strony pamięć pasażerów jest krótka i BA nie jest jedyną linią, która ma takie problemy - mówiła Laurie Price, dyrektor ds. strategii w firmie analitycznej Mott Macdonald.

Tony Woodley całą winą za spór obarcza pracodawcę. — BA cały czas obniża standardy. Myślę,że już doszło do poważnego uszczerbku w reputacji, co jest znacznie bardziej dotkliwe, od obecnych sporów - powiedział.

Zarząd i Unite mają wrócić z do stołu negocjacyjnego w najbliższy poniedziałek. W rozmowach wezmą udział również przedstawiciele firmy specjalizującej się w moderowaniu takich dyskusji - ACAS.

Mimo tego zarząd twierdzi, że wynik nie jest zły, i że w tym samym czasie był w stanie obniżyć koszty działalności o 3,3 proc. Złożyło się na to zredukowanie kosztów zakupu paliwa o 0,7 proc. i 4,7-procentowa obniżka innych obciążeń.

Strata byłaby o wiele większa, gdyby nie doskonałe wyniki cargo - przychody wzrosły o 12,7 proc. W tym samym czasie przychody z przewozów pasażerskich zmniejszyły się o 3,4 proc.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku