Sokołów wprowadzi markowe wędliny do unijnych sieci w 2012 r.

Wędliny ze znaną w Polsce marką znajdą się w sklepach w Europie

Publikacja: 03.09.2010 03:14

Sokołów wprowadzi markowe wędliny do unijnych sieci w 2012 r.

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

– Jesteśmy już największym producentem plastrowanych wędlin w Polsce. Zamierzamy także zostać liczącym się graczem na rynku europejskim – mówi „Rz” Bogusław Miszczuk, prezes Sokołowa, wicelidera polskiego rynku mięsnego.

Pierwszy krok do europejskiej ekspansji firma zrobi w tym roku, rozpoczynając rozbudowę zakładu w Sokołowie Podlaskim. Inwestycja, która zostanie zakończona w 2012 r., będzie kosztować ok. 50 mln zł. Dzięki niej Sokołów może produkować ok. 18 tys. ton plastrowanych wędlin rocznie, niemal dwa razy więcej niż obecnie. Ponadto zastosowanie nowych technologii przedłuży ich przydatność do spożycia z 28 do 40 dni. Jest to jeden z warunków, by zaistnieć w unijnych sieciach handlowych.

Miszczuk zakłada, że pierwsze partie paczkowanych wędlin pod marką Sokołów pojawią się w unijnych sklepach w 2012 r. Obecnie produkty z logo firmy można kupić przede wszystkim w Niemczech oraz Wielkiej Brytanii. Dostarczane są tam jednak głównie dla Polonii. W szerokiej ekspansji Sokołowowi mają pomóc właściciele. Duński koncern Danish Crown oraz fiński HK Scan to europejscy potentaci, którzy mają rozbudowaną sieć dystrybucji.

Zdaniem Moniki Kalwasińskiej, analityka Domu Maklerskiego PKO BP, atutem Sokołowa jest wysoka jakość produktów. Jako dużej firmie powinno być jej także łatwiej zdobyć pieniądze na niezbędną kampanię promocyjną. Nie wróży ona jednak Sokołowowi szybkich, spektakularnych sukcesów. – Barierą może być m.in. przywiązanie do lokalnych produktów – mówi.

Do tej pory niewielu polskim markom spożywczym udało się odnieść sukces na Zachodzie. Wprawdzie udział Unii Europejskiej w eksporcie polskiej żywności wynosi ok. 80 proc., ale jednak sprzedajemy tam głównie półprodukty oraz marki produkowane na zlecenie innych firm lub sieci handlowych.

Jednym z wyjątków są alkohole, głównie wódka. W Europie sporo sprzedaje Wyborowa, a ostatnio rynek Stanów Zjednoczonych zdobywa produkowany przez Belvedere Sobieski. W ciągu pierwszego półrocza sprzedaż tej marki zwiększyła się w Ameryce o 43 proc. Tomasz Kowalski, dyrektor operacyjny grupy Sobieski, sukces marki wyjaśnia m.in. kampanią marketingową (m.in. w nowojorskiej hali Madison Square Garden).

Tomasz Manowiec, analityk Biura Maklerskiego BGŻ, zwraca uwagę, że brak pieniędzy na promocję to jeden z powodów słabych wyników naszych marek. – Polskich firm raczej nie stać na ogromne nakłady promocyjne, które byłyby niezbędne, żeby zaistnieć za granicą – mówi.

Więcej sukcesów mają na koncie producenci, którzy zdecydowali się na podbój rynku regionalnego. Na ich czele stoi grupa Maspex, producent m.in. soków i makaronów.

Pomimo trudności chętnych do podboju Europy nadal przybywa. Do czołówki producentów napojów energetycznych na Starym Kontynencie chce wejść firma FoodCare, właściciel marek Tiger i N-gine.

– Jesteśmy już największym producentem plastrowanych wędlin w Polsce. Zamierzamy także zostać liczącym się graczem na rynku europejskim – mówi „Rz” Bogusław Miszczuk, prezes Sokołowa, wicelidera polskiego rynku mięsnego.

Pierwszy krok do europejskiej ekspansji firma zrobi w tym roku, rozpoczynając rozbudowę zakładu w Sokołowie Podlaskim. Inwestycja, która zostanie zakończona w 2012 r., będzie kosztować ok. 50 mln zł. Dzięki niej Sokołów może produkować ok. 18 tys. ton plastrowanych wędlin rocznie, niemal dwa razy więcej niż obecnie. Ponadto zastosowanie nowych technologii przedłuży ich przydatność do spożycia z 28 do 40 dni. Jest to jeden z warunków, by zaistnieć w unijnych sieciach handlowych.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?