Spada sprzedaż piwa

Jutro w Kazimierzu startują Profesjonalia – pierwsza z jesiennych piwnych imprez plenerowych

Publikacja: 09.09.2010 04:39

Wrzesień i październik to tradycyjnie miesiące piwnych imprez

Wrzesień i październik to tradycyjnie miesiące piwnych imprez

Foto: Dziennik Wschodni, Dorota Awiorko Dor Dorota Awiorko

Wrzesień to czas, kiedy tradycyjnie kończą się zbiory chmielu. Dlatego właśnie teraz odbędzie się druga edycja kazimierzowskich Profesjonaliów. Podczas imprezy piwowarzy i barmani będą się dzielić wiedzą o sztuce warzenia i podawania złotego trunku.

– Profesjonalia mają promować profesjonalistów, czyli ludzi, którzy nie tylko znają się na tym, co robią, ale dodatkowo piwowarstwo jest dla nich życiową pasją – mówi Anetta Gołda z grupy Żywiec, wicelidera rynku produkcji piwa w Polsce. – Imprezy plenerowe są integralną częścią naszych planów marketingowych. Są jedną z bardziej innowacyjnych form komunikacji z konsumentem i wpływają na wzmocnienie pozytywnego wizerunku marki – dodaje. 

Podobnie traktuje je Royal Unibrew, czwarty gracz w Polsce. – W naszym przypadku im marka ma bardziej regionalny charakter, tym rola tego typu imprez jest większa. Wtedy możemy mówić o konkretnym przywiązaniu, odniesieniu do tradycji regionu i kultury – mówi Radosław Kasyk, szef marketingu firmy.

I tak np. Rybnicki Full promowany jest na Śląsku na festynach i biesiadach piwnych, a Łomża podczas wydarzeń o charakterze kulturalnym jak koncerty. Heineken promuje się, sponsorując Open’er Festival, Żywiec poprzez cykl Męskie Granie – koncertów z udziałem m.in. Wojciecha Waglewskiego czy Tomasza Stańki. 25 września w Stoczni Gdańsk odbędzie się stylizowana na latynoski karnawał wielka impreza Desperadosa.

Co roku grupa Żywiec organizuje w Żywcu wielkie święto piwa – Birofilię. Należąca do Carlsberga marka Harnaś jest promowana na odbywających się na Podhalu Tatrzańskich Wiciach. Z kolei Tyskie ma w Chorzowie na Polach Marsowych Beer Fest. – To świetna okazja, by konsument bezpośrednio posmakował naszego piwa – mówi Maciek Partyka z Kompanii Piwowarskiej, do której należą m.in. Tyskie i Lech. 

Każda taka impreza w zależności od rozmachu kosztuje od kilkudziesięciu tysięcy do kilku milionów zł. – Koszty organizacji niekoniecznie przekładają się na korzyści sprzedażowe – uważa Sławomir Staręga, dyrektor marketingu w lubelskim Browarze Perła. – Dlatego my ograniczamy się do sponsorowania wydarzeń kulturalnych. 

Z tego powodu duże imprezy plenerowe stanowią raczej domenę wielkich browarów zrzeszonych w czterech koncernach, które praktycznie zmonopolizowały rynek (93 proc. sprzedaży należy do Kompanii Piwowarskiej, grupy Żywiec, Carlsberg i Royal Unibrew). Małym pozostaje udział w festynach już nawet nie tyle typowo piwnych, ile festiwalach produktów lokalnych i regionalnych.

Czy w Polsce możliwa jest piwna impreza ponad firmowymi podziałami? – Absolutnie jest potrzebna – mówi Danuta Gut-Badocha ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. – Polski konsument, znawca i fan piwa, na to zasługuje. Wiemy, jak to wygląda na Oktober Fest. To stamtąd powinniśmy brać wzorce. Poważnie myślimy nad organizacją takiej imprezy. 

Potencjalnemu polskiemu Oktober Festowi nie sprzyja sytuacja w branży. Choć GUS szykuje korektę wyników za 2009 r. (które mówiły o 10,1-

-proc. spadku sprzedaży) i straty będą mniejsze, to już wiadomo, że i w tym roku niekorzystnego trendu nie da się zahamować. Dla wartego według szacunków prawie 14 mld zł rynku straty są więc ogromne. 

Niekorzystny trend nie dotyczy natomiast większości browarów regionalnych.

[ramka][b]patronaty browarów[/b]

- 10 – 11 września: Profesjonalia w Kazimierzu Dolnym.

- 25 września: The Wildest Night Party w Stoczni Gdańsk.

- 6 – 17 października: Free From Festival w Centrum Artystycznym Koneser w Warszawie.

- 6 – 21 listopada Jazz Jantar Festival.[/ramka]

Wrzesień to czas, kiedy tradycyjnie kończą się zbiory chmielu. Dlatego właśnie teraz odbędzie się druga edycja kazimierzowskich Profesjonaliów. Podczas imprezy piwowarzy i barmani będą się dzielić wiedzą o sztuce warzenia i podawania złotego trunku.

– Profesjonalia mają promować profesjonalistów, czyli ludzi, którzy nie tylko znają się na tym, co robią, ale dodatkowo piwowarstwo jest dla nich życiową pasją – mówi Anetta Gołda z grupy Żywiec, wicelidera rynku produkcji piwa w Polsce. – Imprezy plenerowe są integralną częścią naszych planów marketingowych. Są jedną z bardziej innowacyjnych form komunikacji z konsumentem i wpływają na wzmocnienie pozytywnego wizerunku marki – dodaje. 

Pozostało 81% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?