Długi za korzystanie z torów

PKP Polskie Linie Kolejowe są na granicy utraty płynności finansowej. Przewoźnicy są im winni ok. 500 mln zł

Publikacja: 13.09.2010 03:28

Długi za korzystanie z torów

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Spółka zarządzająca torami w związku z długami przewoźników chciała w grudniu, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu, odmówić wpuszczenia ich na tory. Nie może tego zrobić. – Sprawdziliśmy to u naszych prawników. Zgodnie z ich opinią obecne prawo nie pozwala nam na ten krok – mówi „Rz” Zbigniew Szafrański, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Może jednak zmienić umowy, na podstawie których trasy będą pociągom przydzielane, i wprowadzić do nich zabezpieczenia swoich należności, np. w formie gwarancji udzielanych przez banki. I to zamierza zrobić.

[srodtytul]Zmiana warunków[/srodtytul]

Wszyscy przewoźnicy dostaną takie same wzory umów.

– Nie możemy się narażać na zarzuty nierównego traktowania uczestników rynku – podsumowuje prezes Szafrański.

Spółki zajmujące się przewozem towarów i osób, które regularnie płacą, bez oporu podpiszą nowe dokumenty i nie powinny mieć problemów ze znalezieniem banków, które zgodzą się udzielić gwarancji.

W trudnej sytuacji mogą być PKP InterCity i Przewozy Regionalne. – Takie zapisy znajdują się już w umowach o świadczenie usług, które podpisujemy z naszymi dostawcami, m.in. ze spółką PKP Energetyka. Dla nas to nic nowego – mówi „Rz” Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych. Jak dodaje, spółka cały czas pracuje nad poprawą swojej sytuacji finansowej.

[srodtytul]Komornik u przewoźników[/srodtytul]

Jak wyjaśnia prezes Szafrański, łączne zaległości obu przewoźników pasażerskich sięgają już ok. 500 mln zł, przy rocznym obrocie spółki wynoszącym ok. 4 mld zł. To sprawia, że płynność finansowa spółki stoi pod znakiem zapytania. Zabraknąć może pieniędzy m.in. na utrzymanie torów i na pensje dla pracowników.

[wyimek]138 mln osób przewieźli wszyscy przewoźnicy kolejowi w I połowie 2010 r.[/wyimek]

– W maju, kiedy wstrzymaliśmy pociągi obu przewoźników za niepłacenie należności, ustaliliśmy z nimi, że przedstawią plan spłaty zobowiązań. Do tej pory tego nie zrobili, zadłużenie wobec nas znowu rośnie, a my nie możemy ich kredytować w nieskończoność – podsumowuje prezes Szafrański.

PKP Polskie Linie Kolejowe, by odzyskać swoje wierzytelności, planują rozpoczęcie windykacji z majątku przewoźników. – Mamy duże zobowiązania wobec PKP PLK – przyznaje prezes Kuczewska-Łaska. – Cały czas proponujemy zarządcy torów zabezpieczenie wierzytelności na posiadanym przez nas majątku.

Małgorzata Sitkowska, rzecznik PKP InterCity, przyznaje, że spółka zalega z opłatami za korzystanie z torów. – Na razie rozmowy na ten temat nie były prowadzone – dodaje Sitkowska.

[srodtytul]Lepiej nie będzie[/srodtytul]

– Odzyskanie pieniędzy od obu przewoźników przez PKP PLK jest realne, ale w dłuższej perspektywie. Kluczowe jest teraz zachowanie płynności finansowej spółki zarządzającej torami – mówi Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. Jak dodaje, do tego potrzeba ok. 1 mld zł. Takich pieniędzy na szybko ani spółki, ani ich właściciele czy samorządy i Skarb Państwa nie znajdą. Od przyszłego roku czeka przewoźników podwyżka stawek za dostęp do torów, cały czas spada im liczba klientów. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy PKP InterCity obsłużyła ok. 17,7 mln osób – o ok. 30 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 roku. Liczba podróżnych korzystających z usług Przewozów Regionalnych w tym czasie spadła o 7,6 proc. – do 57,6 mln pasażerów. Wzrost liczby klientów zanotowały warszawska SKM i Koleje Dolnośląskie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail]

Spółka zarządzająca torami w związku z długami przewoźników chciała w grudniu, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu, odmówić wpuszczenia ich na tory. Nie może tego zrobić. – Sprawdziliśmy to u naszych prawników. Zgodnie z ich opinią obecne prawo nie pozwala nam na ten krok – mówi „Rz” Zbigniew Szafrański, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Może jednak zmienić umowy, na podstawie których trasy będą pociągom przydzielane, i wprowadzić do nich zabezpieczenia swoich należności, np. w formie gwarancji udzielanych przez banki. I to zamierza zrobić.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca