To dla nas szansa na umocnienie pozycji zarówno na polskim, jak i zagranicznym rynku. Dzięki połączeniu marek grupa Soraya-Dermika będzie mogła zostać niekwestionowanym liderem w pielęgnacji twarzy na rynku polskim – zapowiada Jarosław Cybulski, szef regionu Europy Środkowej szwedzkiej firmy Cederroth AB, która od dziesięciu lat jest właścicielem Sorai.
Jarosław Cybulski, pełniący funkcję szefa radzymińskiej firmy od dziewięciu lat, przyznaje, że starania o przejęcie Dermiki trwały niewiele krócej. Prezes od dawna zabiegał o połączenie spółek, które mają wspólne początki. Łączy je osoba Jolanty Zwolińskiej, która w 1983 roku założyła Sorayę, ale 11 lat później odeszła z firmy, wprowadzając na rynek nową markę – Dermikę.
Cybulski swój plan zrealizował w środę po południu, podpisując z Jolantą Zwolińską oraz pozostałymi wspólnikami Dermiki umowę kupna 100 proc. udziałów firmy. Kwoty transakcji nie ujawniono. Jak wynika z kilku wcześniejszych przejęć w branży kosmetycznej, zwykle kwota transakcji to wartość rocznych przychodów powiększona o kapitały własne. W przypadku Dermiki, której roczne przychody wynoszą 35 mln zł, dałoby to wartość transakcji ok. 50 mln zł.
Kupno Dermiki przez Cederroth AB jest największą od dziesięciu lat transakcją na polskim rynku kosmetycznym. Wprawdzie dochodziło tu nieraz do przejęć (ostatnie to sprzedaż marki Kolastyna, którą latem br. kupiła za 9,5 mln zł grecka grupa Sarantis), ale zwykle dotyczyły one zagrożonych firm. Dermika do takich nie należy.
Według prognoz Sorai, która wkrótce zmieni nazwę na Cederroth Polska, przejęcie Dermiki zwiększy w przyszłym roku jej obroty do 163 mln zł. Grupa Soraya-Dermika będzie miała 10,6 proc. udziału w wartym ponad miliard złotych rynku pielęgnacji twarzy, co da jej pozycję lidera wśród krajowych marek i trzecie miejsce w branży. Jak podkreśla prezes Cybulski, Dermika – czołowa krajowa marka ekskluzywnych kosmetyków – dobrze uzupełni ofertę firmy Cederroth Polska, która dotychczas koncentrowała się na masowym rynku. Trzeba podkreślić, że z powodzeniem – według Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek ”Rz” wartość marki Soraya wzrosła w 2009 r. o jedną piątą, do 37,7 mln zł Dermika nie weszła do zestawienia .