Firmy muszą sprostać konkurencji

Nasze spółki wiedzą, co robić, by awansować do gospodarczej I ligi – wynika z badań Ernst & Young. Mają lepsze strategie niż przedsiębiorstwa z Europy Środkowo-Wschodniej

Publikacja: 13.12.2010 19:35

Firmy muszą sprostać konkurencji

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik PG Piotr Guzik

Rynek po kryzysie będzie jeszcze bardziej konkurencyjny – przewiduje 1400 przedsiębiorców z całego świata, którzy wzięli udział w badaniu Ernst & Young "Competing for growth" (Konkurując o wzrost). Warunki dyktować ma konsument, który oczekuje coraz lepszych produktów po stosunkowo niskich cenach.

Polskie przedsiębiorstwa doskonale zdają sobie sprawę z tych wyzwań. I bardzo dobrze definiują działania, jakie muszą być podjęte, by im sprostać – mówi Jacek Hryniuk, partner w Ernst & Young. Co więcej, nasze firmy, jako jedyne w regionie Europy Środkowej, Wschodniej i Południowej, przyjęły strategie najbardziej zbliżone do zachowań spółek, którym w czasie kryzysu udało się osiągnąć najlepsze wyniki.

Przykładowo, najwięcej (68 proc.) naszych podmiotów jako kluczowe dla wzrostu ich konkurencyjności uważa budowanie dobrej marki i reputacji na rynku. Podobne zdanie ma 62 proc. szefów najlepszych firm i tylko 48 proc. naszego regionu. Szybciej niż konkurenci z Europy Środkowej polscy menedżerowie zrozumieli, że konieczne jest m.in. bardziej elastyczne reagowanie na zmiany na rynku, zwiększenie sprzedaży na nowych rynkach i wprowadzenie na rynki nowych produktów, lepsze zrozumienie potrzeb klienta czy przebudowa struktur biznesowych.

– Po kryzysie więcej uwagi przywiązujemy do szczegółowej analizy potrzeb klienta – mówi Karol Antkowiak, prezes spółki deweloperskiej Gant. – Zwiększyliśmy nacisk na jakość oferowanych mieszkań, ale utrzymujemy konkurencyjne ceny – dodaje.

Stawianie sobie podobnych wyzwań jak firmy zachodnie nie oznacza, że polskie firmy wybierają takie same rozwiązania. Działają bowiem w odmiennych warunkach. Widać to chociażby po czasie reakcji na zmiany rynkowe. 25 proc. najlepszych spółek deklaruje, że jest w stanie natychmiast dostosować się do zwiększenia popytu o 25 proc., a 17 proc. – do spadku popytu o 25 proc. W Polsce te wskaźniki to odpowiednio 9 i 0 proc. -Tu mamy wiele do poprawy – przyznaje Hryniuk.

Zupełnie inne niż najlepsze firmy mamy sposoby na zwiększenie sprzedaży. Te zachodnie spółki myślą głównie o innowacyjności i nowych produktach, nasze – o zawiązywaniu sojuszy z innymi partnerami.

– Polskie spółki są jeszcze dosyć słabe kapitałowo. Stąd pomysły, by zwiększać zakres działalności przez przejęcia czy fuzje – wyjaśnia Hryniuk.

Odmienne mamy też podejście do redukcji kosztów. Rodzime przedsiębiorstwa nie chcą ich ciąć na ślepo. Wolą np. dbać o wzrost produktywności pracy i lepsze kwalifikacje pracowników.

– Jeden z kierunków naszej strategii to obniżka kosztów, głównie poprzez wprowadzanie zmian organizacyjnych, nowe technologie, innowacyjność – mówi Dariusz Wyborski z KGHM.

– Naszym celem jest zdobycie nowego segmentu rynku – sektora małych i średnich przedsiębiorstw – mówi Maciej Stańczuk, prezes Banku WestLB (wkrótce Polski Bank Przedsiębiorczości). – W odróżnieniu od krajów zachodnich, gdzie dominują duże przedsiębiorstwa, w Polsce to najprężniejszy sektor – wyjaśnia.

[ramka] [b]Optymizm biznesu[/b]

Firmy wierzą, że przyszły rok będzie kolejnym etapem powrotu do dobrej koniunktury gospodarczej. 66 proc. planuje zwiększenie obrotów i sprzedaży, prawie połowa – inwestycji. Tak wynika z badania nastrojów European Economic Survey 2011 przeprowadzonego przez Krajową Izbę Gospodarczą. Przedsiębiorstwa obawiają się za to m.in. niestabilnej sytuacji podatkowej.[/ramka]

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki