Sprzedaż aut typu SUV wzrosła w 2010 roku o jedną trzecią

Terenówki poza konkurencją: od początku roku sprzedaż aut typu SUV w Polsce podskoczyła o jedną trzecią

Publikacja: 17.12.2010 11:19

Sprzedaż aut typu SUV wzrosła w 2010 roku o jedną trzecią

Foto: Bloomberg

Na polskich drogach w tym roku błyskawicznie przybywa terenówek. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, pojazdy terenowo-rekreacyjne typu SUV są obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem na polskim rynku. Tylko od stycznia do października dilerzy sprzedali 30,5 tys. takich samochodów. To aż o jedną trzecią więcej niż przed rokiem. W dodatku popyt na takie auta coraz bardziej rośnie.

Największą popularnością cieszą się niewielkie terenówki, zbudowane na bazie aut kompaktowych. Są dostępne cenowo, a zarazem oferują przyzwoita ilość miejsca i komfortu. Ich sprzedaż wzrosła w ciągu roku o 61 proc. O ponad jedną trzecią więcej sprzedawanych jest aut mniejszego segmentu "B", z kolei o jedną piątą poprawiła się sprzedaż większych modeli segmentu średniego.

Ale i chętnych na największe SUV-y nie brakuje: tu sprzedaż wzrosła o przeszło 14 proc. Przykładem jest sukces mazdy:

- Sprowadziliśmy 186 sztuk modelu CX-9, które sprzedały się niemal „na pniu” w ciągu zaledwie kilku tygodni. To rekordowy wynik – mówi Łukasz Paździor, dyrektor generalny Mazda Motor Poland.

Z kolei sprzedaż nieco mniejszego modelu CX-7 wzrosła o 140 proc. Rezultat jest tym lepszy, że bardzo duża część klientów Mazdy to klienci indywidualni.

Kto jest liderem całego zestawienia? W całym segmencie terenówek pozostaje nim mitsubishi outlander. W okresie styczeń-październik sprzedano 2,6 tys. sztuk tego samochodu. Ale w innych markach, gdzie wielkość sprzedaży jest mniejsza, importerzy mają powody do zadowolenia. Takim sukcesem rynkowym okazał się nowy SUV Hyundai – ix35.

Ten następca popularnego wcześniej tucsona od lutowej premiery na rynku polskim do końca października sprzedał się w ilości 1,3 tys. sztuk. Dzięki temu auto znalazło się w pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych samochodów segmentu.

Mocno przyspieszyła także sprzedaż terenówki Chevroleta: model captiva w okresie od stycznia do listopada został sprzedany w liczbie 543 sztuk, o 44 proc. więcej niż rok wcześniej (377 sztuk). Importer – Chevrolet Poland liczy, że popyt na ten samochód będzie się dalej zwiększał.

- Tegoroczny wzrost sprzedaży jest dobrym prognostykiem na rok przyszły, w którym wprowadzamy do sprzedaży nową generacje captivy. Auto będzie mieć zmienioną stylistykę nadwozia i całkowicie nową gamę silników - mówi dyrektor PR w Chevrolet Poland Wojciech Osoś. Nowa captiva ma trafić do salonów na wiosnę.

Dlaczego SUV-y tak dobrze się sprzedają? - Takie samochody, obszerne, z wysoką pozycją kierowcy, dają duże poczucie bezpieczeństwa. A jeśli mają napęd 4x4 to poradzą sobie w bardzo trudnych warunkach - tłumaczy prezes Samaru Wojciech Drzewiecki.

Przy tym dzisiejsze SUV-y to nie terenówki sprzed dziesięciu lat. Są bardzo wygodne, świetnie wyposażone i zapewniają komfort jazdy nie mniejszy niż w limuzynie. Polacy bardzo polubili takie samochody, zwłaszcza, że na rynku jest bardzo dużo aut używanych, dużo tańszych od "salonowych". Ale w tym roku na sprzedaż terenówek wpłynęły zamówienia firm. Szczególna rolę odegrała tu kratka - z uwagi na możliwości odliczenia VAT, powodzeniem cieszyły się zwłaszcza drogie marki premium. Popyt był tak duży, że większości tych aut już wcześniej zabrakło.

- Ostatni SUV marki Infiniti został sprzedany 15 grudnia w południe – mówi dyrektor generalny Infiniti Polska Grzegorz Szczypior.

Był to model FX. Mniejszych modeli serii EX nie ma już od października. – Choć już we wrześniu ściągnęliśmy z rynku europejskiego wszystkie wolne egzemplarze, te jeszcze nie zamówione przez dealerów z innych krajów, nie udało się zaspokoić popytu – przyznaje Szczypior.

W ciągu pierwszych trzech kwartałów bieżącego roku liderem firmowych zakupów "okratkowanych" terenówek okazał się mercedes klasy M, który został sprzedany w przeszło 1,6 tys. egzemplarzy. Na drugim miejscu znalazł się BMW X5 (przeszło 1,4 tys.), a na kolejnych - dwa modele Volvo: XC90 oraz XC60. W sumie na dziesięć najbardziej popularnych modeli premium z kratką kupowanych od początku roku przez firmy, połowa to właśnie SUV-y.

Na większą sprzedaż aut rekreacyjno-terenowych może teraz wpłynąć zima. Trudne warunki na drogach, zwłaszcza poza miastem, sprzyjają wykorzystaniu wszystkich możliwości tego typu aut.

Na polskich drogach w tym roku błyskawicznie przybywa terenówek. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, pojazdy terenowo-rekreacyjne typu SUV są obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem na polskim rynku. Tylko od stycznia do października dilerzy sprzedali 30,5 tys. takich samochodów. To aż o jedną trzecią więcej niż przed rokiem. W dodatku popyt na takie auta coraz bardziej rośnie.

Największą popularnością cieszą się niewielkie terenówki, zbudowane na bazie aut kompaktowych. Są dostępne cenowo, a zarazem oferują przyzwoita ilość miejsca i komfortu. Ich sprzedaż wzrosła w ciągu roku o 61 proc. O ponad jedną trzecią więcej sprzedawanych jest aut mniejszego segmentu "B", z kolei o jedną piątą poprawiła się sprzedaż większych modeli segmentu średniego.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki