Sprzedaż aut typu SUV wzrosła w 2010 roku o jedną trzecią

Terenówki poza konkurencją: od początku roku sprzedaż aut typu SUV w Polsce podskoczyła o jedną trzecią

Publikacja: 17.12.2010 11:19

Sprzedaż aut typu SUV wzrosła w 2010 roku o jedną trzecią

Foto: Bloomberg

Na polskich drogach w tym roku błyskawicznie przybywa terenówek. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, pojazdy terenowo-rekreacyjne typu SUV są obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem na polskim rynku. Tylko od stycznia do października dilerzy sprzedali 30,5 tys. takich samochodów. To aż o jedną trzecią więcej niż przed rokiem. W dodatku popyt na takie auta coraz bardziej rośnie.

Największą popularnością cieszą się niewielkie terenówki, zbudowane na bazie aut kompaktowych. Są dostępne cenowo, a zarazem oferują przyzwoita ilość miejsca i komfortu. Ich sprzedaż wzrosła w ciągu roku o 61 proc. O ponad jedną trzecią więcej sprzedawanych jest aut mniejszego segmentu "B", z kolei o jedną piątą poprawiła się sprzedaż większych modeli segmentu średniego.

Ale i chętnych na największe SUV-y nie brakuje: tu sprzedaż wzrosła o przeszło 14 proc. Przykładem jest sukces mazdy:

- Sprowadziliśmy 186 sztuk modelu CX-9, które sprzedały się niemal „na pniu” w ciągu zaledwie kilku tygodni. To rekordowy wynik – mówi Łukasz Paździor, dyrektor generalny Mazda Motor Poland.

Z kolei sprzedaż nieco mniejszego modelu CX-7 wzrosła o 140 proc. Rezultat jest tym lepszy, że bardzo duża część klientów Mazdy to klienci indywidualni.

Kto jest liderem całego zestawienia? W całym segmencie terenówek pozostaje nim mitsubishi outlander. W okresie styczeń-październik sprzedano 2,6 tys. sztuk tego samochodu. Ale w innych markach, gdzie wielkość sprzedaży jest mniejsza, importerzy mają powody do zadowolenia. Takim sukcesem rynkowym okazał się nowy SUV Hyundai – ix35.

Ten następca popularnego wcześniej tucsona od lutowej premiery na rynku polskim do końca października sprzedał się w ilości 1,3 tys. sztuk. Dzięki temu auto znalazło się w pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych samochodów segmentu.

Mocno przyspieszyła także sprzedaż terenówki Chevroleta: model captiva w okresie od stycznia do listopada został sprzedany w liczbie 543 sztuk, o 44 proc. więcej niż rok wcześniej (377 sztuk). Importer – Chevrolet Poland liczy, że popyt na ten samochód będzie się dalej zwiększał.

- Tegoroczny wzrost sprzedaży jest dobrym prognostykiem na rok przyszły, w którym wprowadzamy do sprzedaży nową generacje captivy. Auto będzie mieć zmienioną stylistykę nadwozia i całkowicie nową gamę silników - mówi dyrektor PR w Chevrolet Poland Wojciech Osoś. Nowa captiva ma trafić do salonów na wiosnę.

Dlaczego SUV-y tak dobrze się sprzedają? - Takie samochody, obszerne, z wysoką pozycją kierowcy, dają duże poczucie bezpieczeństwa. A jeśli mają napęd 4x4 to poradzą sobie w bardzo trudnych warunkach - tłumaczy prezes Samaru Wojciech Drzewiecki.

Przy tym dzisiejsze SUV-y to nie terenówki sprzed dziesięciu lat. Są bardzo wygodne, świetnie wyposażone i zapewniają komfort jazdy nie mniejszy niż w limuzynie. Polacy bardzo polubili takie samochody, zwłaszcza, że na rynku jest bardzo dużo aut używanych, dużo tańszych od "salonowych". Ale w tym roku na sprzedaż terenówek wpłynęły zamówienia firm. Szczególna rolę odegrała tu kratka - z uwagi na możliwości odliczenia VAT, powodzeniem cieszyły się zwłaszcza drogie marki premium. Popyt był tak duży, że większości tych aut już wcześniej zabrakło.

- Ostatni SUV marki Infiniti został sprzedany 15 grudnia w południe – mówi dyrektor generalny Infiniti Polska Grzegorz Szczypior.

Był to model FX. Mniejszych modeli serii EX nie ma już od października. – Choć już we wrześniu ściągnęliśmy z rynku europejskiego wszystkie wolne egzemplarze, te jeszcze nie zamówione przez dealerów z innych krajów, nie udało się zaspokoić popytu – przyznaje Szczypior.

W ciągu pierwszych trzech kwartałów bieżącego roku liderem firmowych zakupów "okratkowanych" terenówek okazał się mercedes klasy M, który został sprzedany w przeszło 1,6 tys. egzemplarzy. Na drugim miejscu znalazł się BMW X5 (przeszło 1,4 tys.), a na kolejnych - dwa modele Volvo: XC90 oraz XC60. W sumie na dziesięć najbardziej popularnych modeli premium z kratką kupowanych od początku roku przez firmy, połowa to właśnie SUV-y.

Na większą sprzedaż aut rekreacyjno-terenowych może teraz wpłynąć zima. Trudne warunki na drogach, zwłaszcza poza miastem, sprzyjają wykorzystaniu wszystkich możliwości tego typu aut.

Na polskich drogach w tym roku błyskawicznie przybywa terenówek. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, pojazdy terenowo-rekreacyjne typu SUV są obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem na polskim rynku. Tylko od stycznia do października dilerzy sprzedali 30,5 tys. takich samochodów. To aż o jedną trzecią więcej niż przed rokiem. W dodatku popyt na takie auta coraz bardziej rośnie.

Największą popularnością cieszą się niewielkie terenówki, zbudowane na bazie aut kompaktowych. Są dostępne cenowo, a zarazem oferują przyzwoita ilość miejsca i komfortu. Ich sprzedaż wzrosła w ciągu roku o 61 proc. O ponad jedną trzecią więcej sprzedawanych jest aut mniejszego segmentu "B", z kolei o jedną piątą poprawiła się sprzedaż większych modeli segmentu średniego.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy