Polscy producenci ruszają na niemiecki rynek

„Polska Smakuje” (Polen schmeckt) — tak brzmi hasło mające rozsławić polską żywność na tegorocznych targach rolno-spożywczych „Grüne Woche” (Zielony tydzień) w Berlinie

Aktualizacja: 20.01.2011 17:18 Publikacja: 20.01.2011 16:11

Polscy producenci ruszają na niemiecki rynek

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Jest to od dziesięcioleci największa impreza tego rodzaju na świecie.

Organizatorzy spodziewają się w tym roku 400 tys. zwiedzających, nie licząc fachowców. Polska jest na niej obecna od ćwierć wieku a tym roku po raz pierwszy występuje w roli głównego partnera targów.

— To w związku z naszym przewodnictwem w UE w drugiej połowie tego roku — wyjaśniał w czwartek minister Andrzej Sawicki. Na czwartkowej konferencji prasowej zaapelował o reformę wspólnej polityki rolnej Unii, która powinna przeznaczać więcej środków na innowacyjność i rozwój produkcji rolniczej zamiast na dopłaty „za bycie rolnikiem”.

— Obecna polityka jest zaprzeczeniem wolnego rynku — argumentował podając przykłady rażących różnic w dopłatach do produkcji rolniczej w krajach członkowskich. Jego zdaniem w okresie najbliższych 20 -30 lat zapotrzebowanie na żywność wzrośnie na świecie 50-70 proc. i Europa powinna mieć większy udział w jej produkcji. Polska jest piątym producentem żywności w Europie i zamierza w najbliższych latach poprawić swą pozycję.

Na tegorocznych targach swe produkty prezentuje ponad 80 polskich wytwórców. Motywem przewodnim polskiej ekspozycji jest jabłko. Nasz kraj jest europejskim liderem w produkcji tych owoców jak i soków jabłkowych.

Niemcy kojarzą jednak polskie rolnictwo najczęściej z gęsią. Z 20 tys. ton gęsiny produkowanej rocznie w Polsce zaledwie 700 ton konsumowanej jest na rynku wewnętrznym. Reszta trafia na eksport. Najwięcej do Niemiec. Nasi sąsiedzi są odbiorcami niemal jednej czwartej (22,4 proc.) całego polskiego eksportu rolno-spożywczego. Wartość polskiego eksportu rolno -spożywczego do Niemiec wyniosła w pierwszych dziewięciu miesiącach ubiegłego roku 2,11 mld. euro co oznacza wzrost o 9,4 proc. przy dodatnim dla Polski bilansie handlowym wynoszącym 460 mln. euro. Licząc wartościowo najwięcej eksportujemy wędzonych łososi, wyrobów drobiarskich i cukierniczych. Niemcy wydają rocznie na żywność ok 150 mld. euro. Ministerstwo Rolnictwa planuje obecnie szeroką akcję reklamową polskich produktów. „Zielony Tydzień” jest niejako początkiem tej kampanii. Problemem jest fakt, że polska żywność jest w niewielkim stopniu wyposażona w certyfikaty ekologiczne. Jak tłumaczy minister Sawicki wielu polskich producentów produkuje zdrową żywność lecz nie poddaje się procedurze certyfikacji. Takich producentów jest zaledwie jeden procent. Wytwarzają ok. 3 proc. żywności. To trzeba zmienić w sytuacji gdy niemal jedna piąta sprzedawanych w Niemczech produktów opatrzona jest etykietką „BIO”, gwarantującą wysoką jakość. W przeciwieństwie do Polski produkty te są niewiele droższe od standardowych. Polskie produkty nie mogą też konkurować w Niemczech cenowo. Ale też żywność w Niemczech nie była nigdy tak tania jak obecnie. Kilogram mąki w Niemczech kosztuje tylko 30 centów, litr mleka 58 centów. Podobnie w Polsce. Ceny żywności wzrosły w minionym roku w Polsce o 2,7 proc. Ministerstwo Rolnictwa prognozuje w tym roku wzrost sięgający 5 proc.

Dążenie do utrzymania niskich cen żywności w Niemczech jest jedną z przyczyn obecnego skandalu z dioksynami zawartymi w paszy, zwłaszcza dla nierogacizny i drobiu. — Nie powinniśmy wykorzystywać nieszczęścia które przytrafiło się Niemcom do promocji naszej żywności — tłumaczy „Rz” min. Sawicki.

Jest to od dziesięcioleci największa impreza tego rodzaju na świecie.

Organizatorzy spodziewają się w tym roku 400 tys. zwiedzających, nie licząc fachowców. Polska jest na niej obecna od ćwierć wieku a tym roku po raz pierwszy występuje w roli głównego partnera targów.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej