Bruce Willis nie napędził sprzedaży wódki Sobieski w Polsce

Polacy nie chcą przepłacać za wódkę. Nawet wtedy, gdy – jak Sobieskiego – reklamuje ją gwiazdor Hollywood Bruce Willis

Publikacja: 20.02.2011 00:01

Bruce Willis

Bruce Willis

Foto: Fotorzepa, Monika Zielska Monika Zielska

Według danych, do których dotarła „Rz”, na koniec 2010 r. do wódki Sobieski, produkowanej przez polsko-francuską grupę alkoholową Belvedere, należało ok. 3 proc. całego rynku wódki pod względem wielkości sprzedaży. Rok wcześniej udział tej marki wynosił ok. 4 proc. Od wiosny 2009 roku twarzą Sobieskiego jest amerykański gwiazdor filmowy Bruce Willis. W połowie ubiegłego roku odwiedził m.in. Starogard Gdański, gdzie nakręcił firm reklamowy marki.

W Belvedere, trzecim producencie wódki w Polsce, podchodzą do wyników ze spokojem. Sobieski, jak podkreślają, jest marką międzynarodową. W ubiegłym roku udział Polski w jego sprzedaży wyniósł tylko 40 proc., a w kolejnych latach ma się jeszcze bardziej zmniejszyć. I to właśnie za sprawą Bruce’a Willisa.

– Od samego początku zakładaliśmy, że jego udział w reklamie Sobieskiego ma działać globalnie, a nie lokalnie – mówi „Rz” Maciej Meyer, rzecznik prasowy Belvedere. Aktor promuje Sobieskiego m.in. w Stanach Zjednoczonych, gdzie marka bije rekordy popularności. W 2010 roku jej sprzedaż urosła tam o ok. 60 proc.

Tymczasem w Polsce drogie wódki, tzw. premium – należy do nich Sobieski – nie mają się za dobrze bez względu na strategie promocyjne. Szczególnie od czasu, gdy Polacy zaczęli ograniczać wydatki na ten alkohol. – Firma Nielsen podaje, że w ubiegłym roku łączna sprzedaż wódki zmniejszyła się w Polsce o niemal 5 proc. Natomiast popyt na wódki premium skurczył się o 12 proc. – mówi Maciej Meyer.

Skutki zaciskania pasa odczuł także notowany na giełdzie CEDC, wicelider polskiego rynku wódki. W grudniu 2010 r. udział należącej do niego wódki Bols w całym rynku wynosił 5 proc. Był o 1 pkt proc. niższy niż rok wcześniej. Marka jest najpopularniejszą wódką premium w Polsce.

Reklama
Reklama

Joanna Bujarska-Ciszek, dyrektor do spraw marketingu w CEDC, podkreśla, że celem jej firmy nie jest uzyskanie jak największego wolumenu sprzedaży wódki Bols. Dlatego firma nie zdecydowała się na drastyczne cięcie cen.

Według danych, do których dotarła „Rz”, na koniec 2010 r. do wódki Sobieski, produkowanej przez polsko-francuską grupę alkoholową Belvedere, należało ok. 3 proc. całego rynku wódki pod względem wielkości sprzedaży. Rok wcześniej udział tej marki wynosił ok. 4 proc. Od wiosny 2009 roku twarzą Sobieskiego jest amerykański gwiazdor filmowy Bruce Willis. W połowie ubiegłego roku odwiedził m.in. Starogard Gdański, gdzie nakręcił firm reklamowy marki.

Reklama
Biznes
Putin ignoruje Trumpa, szansa dla sektora kosmicznego, chipy wracają do Chin
Biznes
Przedsiębiorcy boją się wyższych ceł Trumpa
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama