Transport intermodalny, inaczej kombinowany, polega na przewozie ładunków różnymi gałęziami transportu, np. drogą morską i koleją lub drogą lądową i koleją. W Polsce dopiero się rozwija, stąd potrzeba inwestycji m.in. w centra przeładunkowe.

W przyszłym miesiącu ocenę złożonych przez firmy wniosków zakończy Centrum Unijnych Projektów Transportowych, potem dwa miesiące na jej zatwierdzenie będzie mieć minister infrastruktury. – Kończymy oceniać projekty. Wpłynęło do nas 16 wniosków o dofinansowanie – mówi Anna Siejda, dyrektor CUPT.

Przedsiębiorcy ubiegają się o dofinansowanie projektów wartych w sumie 1,6 mld zł kwotą 492 mln zł. Do podziału jest jednak 451 mln zł.

W czerwcu zostanie opublikowana wstępna lista firm (rankingowa), które zakwalifikują się do dotacji. W konkursie startują m.in. zarządcy portów morskich i operatorzy logistyczni. Dotacje będą przyznawane na budowę terminali przeładunków, wyposażenie tych obiektów i na zakup taboru. Do podziału jest 111 mln euro, dofinansowanie do projektów nie może przekraczać 20 mln euro.