Terminal będzie obsługiwał 80 proc. eksportu rosyjskiej ropy w kierunku Europy północno-zachodniej. Projektowanie i budowa trwały 10 lat i kosztowały 2 mld dol..
Pierwszy tankowiec skorzysta z nowego terminalu już w kwietniu. Będzie to transport 100 tys. ton mazutu dla szwajcarskiej spółki Gunvor. W całym 2011 przez obiekt przepłynie do 11 mln ton tego surowca. Wartość ta ma w następnych latach systematycznie wzrastać. Do 20 mln ton w 2012 a później do 30 mln ton w roku 2013.
Gunvor to największy handlarz rosyjskimi paliwami. Należy do rosyjskiego miliardera Genadija Timczenki.
Republiki bałtyckie i Finlandia już policzyły, że na otwarciu, z początkiem kwietnia, terminalu Ust-Ługa nad zatoką Fińską stracą rocznie ok. 100 mln dol. wpływów z opłat tranzytowych. Rurociągami przez ich kraje będzie teraz płynąć ropa tylko na zamówienie działającego tam rosyjskiego biznesu.
Ust-Ługa zmniejszy o połowę zależność rosyjskiego eksportu od rurociągów tranzytowych. Obecnie Rosja wydaje na opłaty tranzytowe za ropę ok. 200 mln dol. rocznie.