Ich pozycja nie będzie zagrożona także w kolejnych latach. International Wine and Spirit Research szacuje, że w 2015 r. Chińczycy kupią niemal 7,7 mld l mocnych alkoholi, o niemal 8 proc. więcej niż w 2009 r. W tym samym czasie popyt na wyroby spirytusowe w Polsce, 14. rynku świata, skurczy się o ponad 4 proc., do ok. 313 mln l.
– Obecnie w Chinach najpopularniejsze są whisky i koniaki, ale wódka ma także duży potencjał wzrostu – mówi "Rz" Charles Gibb, prezes Belvedere Vodka należącej do koncernu LVMH, właściciela takich luksusowych marek, jak Dior, Louis Vuitton i Bulgari. W przypadku produkowanej w Polmosie Żyrardów wódki Belvedere zaliczanej do kategorii super premium (jej butelka 0,7 l kosztuje ok. 100 zł) największe zwyżki spółka notuje w dużych miastach, jak Szanghaj czy Pekin.
W Państwie Środka oprócz marki Belvedere jest już także Wyborowa należąca do francuskiego koncernu Pernod Ricard. Wkrótce dołączy do nich Sobieski z polsko-francuskiej grupy Belvedere, trzeciego producenta wódki w Polsce.
Rozmowa z Charlesem Gibbem, prezesem Belvedere Vodka
– Zakładamy, że uda się nam podpisać pierwsze kontrakty na targach, które 25 marca zaczynają się w Chengdu – mówi Krzysztof Tryliński, dyrektor i współwłaściciel grupy Belvedere. W tym roku firma chciałaby sprzedać w Chinach ok. 900 tys. litrów sobieskiego.