Polskie wódki idą do Chin

Rodzime firmy chcą wykorzystać boom na azjatyckich rynkach. Jako główny cel ekspansji wybierają Chiny, które są niekwestionowanym liderem globalnego rynku napojów spirytusowych

Publikacja: 16.03.2011 20:42

Polskie wódki idą do Chin

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Ich pozycja nie będzie zagrożona także w kolejnych latach. International Wine and Spirit Research szacuje, że w 2015 r. Chińczycy kupią niemal 7,7 mld l mocnych alkoholi, o niemal 8 proc. więcej niż w 2009 r. W tym samym czasie popyt na wyroby spirytusowe w Polsce, 14. rynku świata, skurczy się o ponad 4 proc., do ok. 313 mln l.

– Obecnie w Chinach najpopularniejsze są whisky i koniaki, ale wódka ma także duży potencjał wzrostu – mówi "Rz" Charles Gibb, prezes Belvedere Vodka należącej do koncernu LVMH, właściciela takich luksusowych marek, jak Dior, Louis Vuitton i Bulgari. W przypadku produkowanej w Polmosie Żyrardów wódki Belvedere zaliczanej do kategorii super premium (jej butelka 0,7 l kosztuje ok. 100 zł) największe zwyżki spółka notuje w dużych miastach, jak Szanghaj czy Pekin.

W Państwie Środka oprócz marki Belvedere jest już także Wyborowa należąca do francuskiego koncernu Pernod Ricard. Wkrótce dołączy do nich Sobieski z polsko-francuskiej grupy Belvedere, trzeciego producenta wódki w Polsce.

Rozmowa z Charlesem Gibbem, prezesem Belvedere Vodka

– Zakładamy, że uda się nam podpisać pierwsze kontrakty na targach, które 25 marca zaczynają się w Chengdu – mówi Krzysztof Tryliński, dyrektor i współwłaściciel grupy Belvedere. W tym roku firma chciałaby sprzedać w Chinach ok.  900 tys. litrów sobieskiego.

Azją, w tym także Chinami, interesuje się CEDC, gracz numer dwa na krajowym rynku wódki. – Poszukujemy możliwości pojawienia się na tym rynku z naszymi produktami, w tym z tradycyjną żubrówką, która jest już dostępna w Wietnamie, Kambodży, Laosie, Japonii i na Tajwanie – zapowiada William Carey, prezes CEDC.

– Z badań rynkowych wynika, że mieszkańcy Państwa Środka są coraz bardziej otwarci na inne produkty niż whisky. Interesują ich przede wszystkim wódki smakowe oraz, co jest ważne dla polskich firm, miody pitne – wyjaśnia Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Będzie on reprezentował branżę alkoholową podczas misji handlowej Unii Europejskiej w Chinach, która zaczyna się 20 marca.

Oprócz Chin w Azji atrakcyjne dla naszych firm stają się także Indie. Według IWSR w 2015 r. zostaną one piątym, po Polsce, rynkiem wódki na świecie. W 2009 r. zajmowały dziesiątą pozycję. W kwietniu 2011 r. do Indii trafi Sobieski. Jego dystrybucją zajmie się tam NV Distilleries.

– Indie są bardziej otwarte na wódkę niż Chiny – mówi Krzysztof Tryliński. Tak jak na rynku chińskim, Belvedere chciałoby w tym roku sprzedać tam ok. 900 tys. l sobieskiego.

 

Ich pozycja nie będzie zagrożona także w kolejnych latach. International Wine and Spirit Research szacuje, że w 2015 r. Chińczycy kupią niemal 7,7 mld l mocnych alkoholi, o niemal 8 proc. więcej niż w 2009 r. W tym samym czasie popyt na wyroby spirytusowe w Polsce, 14. rynku świata, skurczy się o ponad 4 proc., do ok. 313 mln l.

– Obecnie w Chinach najpopularniejsze są whisky i koniaki, ale wódka ma także duży potencjał wzrostu – mówi "Rz" Charles Gibb, prezes Belvedere Vodka należącej do koncernu LVMH, właściciela takich luksusowych marek, jak Dior, Louis Vuitton i Bulgari. W przypadku produkowanej w Polmosie Żyrardów wódki Belvedere zaliczanej do kategorii super premium (jej butelka 0,7 l kosztuje ok. 100 zł) największe zwyżki spółka notuje w dużych miastach, jak Szanghaj czy Pekin.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?