Nowe SUVy i Opel zapewniły rekord Grupie PSA

Grupa PSA osiągnęła rekordowe wyniki w 2018 r. dzięki bardzo rentownym SUV-om 3008, 5008 i odrodzeniu Opla. Na następne lata zakłada ostrożnie, ale Peugeotem chce wrócić do Stanów, Oplem do Rosji, a Citroenem do Indii.

Aktualizacja: 27.02.2019 11:45 Publikacja: 27.02.2019 11:43

Nowe SUVy i Opel zapewniły rekord Grupie PSA

Foto: Bloomberg

Francuska grupa przyzwyczaiła już rynki do kolejnych rekordów od niemal bankructwa w 2013 r. po przejęciu w niej sterów przez Carlosa Tavaresa. W 2018 r. zwiększyła obroty o 18,9 proc. do 74,03 mld euro, zysk operacyjny o 43 proc. do 5,7 mld, zysk netto o 48 proc. do 2,8 mld i poprawiła marżę operacyjną do 7,7 proc. z 6,4 proc. rok wcześniej. Analitycy spodziewali się większych obrotów i zysku netto, mniejszego operacyjnego. 

„To solidne wyniki, ale chyba nie wzbudzą entuzjazmu tłumów, bo PSA wypadała lepiej od oczekiwań rynku kilka razy w ostatnich 2 latach” — cytuje Reuter notę analityków z Credit Suisse.

- Te wyniki świadczą o naszej zdolności zapewniania rentownego i trwałego wzrostu. Obecnie wkraczamy spokojnie w drugi etap planu „Push to Pass”. Nie ma żadnych wątpliwości, że nasze sprawne podejście, nakierowane na klienta i odpowiedzialne społecznie zapewni różnicę — oświadczył prezes Tavares. Grupa podwyższyła dywidendę do 0,78 euro z 0,53 euro za 2017 r., w następnych latach chce ją zwiększać o 25-28 proc. Tavares ogłosił w kanale tv franceinfo wypłatę premii 3810 euro brutto zarabiającym do 2 minimalnych pensji gwarantowanych (SMIC). W 2017 r. było to 2660 euro.

W drugim etapie PSA postawiła sobie za średnioterminowy cel marżę operacyjną działu samochodowego wyższą od 4,5 proc., w latach 2019-21, z uwzględnieniem tym razem nowych marek Opel i Vauxhall. W ubiegłym roku trzy marki francuskie osiągnęły 8,4 proc., dwie nowe — 4,7 proc. Dyrektor finansowy Philippe de Rovira podkreślił podczas telekonferencji, że te 4,5 proc. to minimum w najgorszym scenariuszu makroekonomicznym, zwłaszcza przy twardymi brexicie.

Kurs poza Europę

Drugi etap zakłada również zwiększanie obecności grupy poza Europą, aby zmniejszyć zależność od tego kontynentu, na który przypadło w 2018 r. 80 proc. sprzedaży, dzięki SUV-om 3008 i 5008 oraz Oplowi. Do 2021 r., sprzedaż poza Europą ma zwiększyć się o 50 proc, a przyczynią się do tego powrót marki Peugeot do Ameryki Płn., z której wycofała się w 1991 r., powrót Opla do Rosji i powrót Citroena do Indii po długiej przerwie od lat 30. 

W ubiegłym roku Francuzi przystąpili do podboju rynku amerykańskiego uruchamiając w Seattle i Waszyngtonie usługę car-sharingu Free2Move. Grupa PSA wykorzysta bardziej montownię w Kałudze, należącą wcześniej do GM, choć nie wiadomo od kiedy i jakimi modelami. PSA ma 70 proc. w tym zakładzie mogącym wypuszczać 125 tys. pojazdów rocznie, reszta należy do Mitsubishi. W 2018 r. wypuścił tylko 38 108 aut Peugeota. — Miejscowa produkcja to jeden z naszych priorytetów i zasadnicze narzędzie udanego biznesu w Rosji. Biorąc to pod uwagę rozważamy możliwość zwiększenia gamy modeli w Kałudze i nie wykluczamy tam montowania opli — powiedział przedstawiciel francuskiej grupy.

Francuska grupa przyzwyczaiła już rynki do kolejnych rekordów od niemal bankructwa w 2013 r. po przejęciu w niej sterów przez Carlosa Tavaresa. W 2018 r. zwiększyła obroty o 18,9 proc. do 74,03 mld euro, zysk operacyjny o 43 proc. do 5,7 mld, zysk netto o 48 proc. do 2,8 mld i poprawiła marżę operacyjną do 7,7 proc. z 6,4 proc. rok wcześniej. Analitycy spodziewali się większych obrotów i zysku netto, mniejszego operacyjnego. 

„To solidne wyniki, ale chyba nie wzbudzą entuzjazmu tłumów, bo PSA wypadała lepiej od oczekiwań rynku kilka razy w ostatnich 2 latach” — cytuje Reuter notę analityków z Credit Suisse.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił