Rynek przenośnych komputerów typu tablet jest i przez najbliższe cztery lata będzie całkowicie zdominowany przez iPada firmy Apple. To wniosek z prognozy firmy badawczej Gartner Research.
Na każde 100 tabletów, które zostaną sprzedane na świecie w tym roku, ponad 68 będą stanowiły urządzenia Apple,a. Jak prognozuje Gartner, udział iPada w rynku będzie spadał, osiągając w 2015 r. poziom 47,1 proc. W porównaniu z 2010 r. spadek wyniesie prawie 50 proc.
Apple nie ma jednak powodu do zmartwień. Rynek tabletów poszerza się. W 2011 r. ich sprzedaż ma wynieść ok. 81 mln, a w 2015 r. – ok. 242 mln (dane firmy iSuppli). Mimo spadku udziału w rynku na rzecz budowanych przez różnych producentów tabletów z systemem Google Android Apple zachowa przewagę konkurencyjną. Jest nią platforma dystrybucji zawartości, czyli App Store. Liczący ponad 300 tys. pozycji sklep z aplikacjami dla iPhone i iPada jest głównym źródłem przychodu z tych urządzeń.
Konkurencja nie może pochwalić się takim wyborem. Jednak jeśli liczba aplikacji dostępnych dla systemu Android stale się zwiększa, to duży kłopot ma pod tym względem Research In Motion (RIM), producent biznesowych smartfonów BlackBerry.
Z powodu nieporozumień z programistami tablet RIM PlayBook, który zadebiutuje w tym miesiącu, nie będzie początkowo oferował praktycznie żadnych dodatkowych funkcjonalności. W sytuacji, kiedy PlayBook ma kosztować w podstawowej wersji tyle co iPad, sukces urządzenia wydaje się co najmniej niepewny.