Polskie kosmetyki podbijają świat

Firmy kosmetyczne zwiększają eksport. W tym roku jego wartość może pobić ubiegłoroczny rekord

Publikacja: 29.05.2011 20:52

Krajowe firmy mocniej stawiają na eksport

Krajowe firmy mocniej stawiają na eksport

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Kosmetyki sopockiej spółki Oceanic pojawiły się właśnie na półkach jednej z największych sieci supermarketów w Portugalii Continente Modelo. Wcześniej, w końcu marca, produkty firmy (w tym AA Cosmetics i AA Pharmaceutic) weszły do sprzedaży w największej na Ukrainie sieci aptek Med-Service.

– Planujemy w tym roku wzrost eksportu  o 40 proc. – mówi Jolanta Górska, rzeczniczka Oceanic, gdzie w 2010 r. ok. jednej ósmej przychodów zapewniła sprzedaż za granicę, m.in. do Rosji, Estonii, na Białoruś, do Korei Płd.

Ubiegły rok przyniósł wzrost eksportu większości polskich firm kosmetycznych, co potwierdzają krajowe statystyki. Według najnowszych danych GUS po 11 miesiącach 2010 r. łączna wartość zagranicznej sprzedaży kosmetyków przekroczyła 1,4 mld euro i była największa od kilku lat.

Choć decydujący wpływ mają tu spółki globalnych koncernów, na czele z L'Orealem, Beiersdorfem (marka Nivea) czy Avonem, które w Polsce mają jedne ze swych największych w świecie fabryk, to i rodzime spółki mocno stawiają na zagraniczną sprzedaż.

Przedstawiciele firm przyznają, że choć tak na Wschodzie, jak i na Zachodzie widać jeszcze skutki kryzysu, to w trudnych czasach ich produkty bronią się dobrą relacją jakości do ceny.

– W zeszłym roku wartość naszego eksportu wzrosła aż o 67 proc. – podkreśla Wiktoria Brzozowska, dyrektor eksportu w Laboratorium Kosmetycznym Dr Irena Eris. Ten skok firma zawdzięcza wprowadzeniu swej masowej marki Lirene do sieci drogerii Rossman w Niemczech, ale jej kosmetyki trafiają już do ponad 20 krajów. W tym od niedawna także do Ekwadoru.

Rekordzistą wśród rodzimych firm pozostaje jednak przemyska spółka Inglot – krajowy potentat w produkcji kosmetyków do makijażu. Ma już sklepy w ponad 20 krajach, w tym w Kanadzie i w USA. W minionym tygodniu logo firmy pojawiło się w kolejnych sklepach, m.in. w Johannesburgu w RPA, w Santa Cruz na Teneryfie i w Kuala Lumpur w Malezji.

– Od stycznia otworzyliśmy 16 salonów za granicą i dziś mamy ich już 94 – podkreśla Ewa Bober z marketingu spółki. Dodaje, że w najbliższych tygodniach liczba ta przekroczy setkę, a nowe sklepy pojawią się m.in. w Rzymie, Moskwie oraz w Meksyku.

Jak zapowiada Wojciech Inglot, właściciel i prezes firmy, w tym roku wartość jej zagranicznej sprzedaży powinna skoczyć o 100 proc.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?