Nasze lotniska biją rekordy

O ok. 9 proc. wzrósł od początku roku ruch na polskich lotniskach. W tym czasie odprawiono na nich ponad 9,5 mln osób. Pasażerów było więcej, niż jeszcze pół roku temu spodziewali się zarządcy portów. Do 2015 roku polskie lotniska mają wydać na rozbudowę ponad 5 mld zł

Publikacja: 11.07.2011 13:00

Nasze lotniska biją rekordy

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Jednym z najdynamiczniej rozwijających się polskich lotnisk jest gdański port lotniczy. – Liczba pasażerów wzrosła w ciągu pierwszych sześciu miesięcy o 10 proc. w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku – mówi Tomasz Kloskowski, prezes lotniska.

Wysokim wzrostem mogą się też pochwalić Poznań, Kraków czy Wrocław. Wyników lepszych niż prognozowane spodziewa się Artur Tomasik, szef śląskiego lotniska. – Liczyliśmy, że obsłużymy ok. 2,5 mln podróżnych, Ostrożnie szacujemy, że jednak będzie ich o ok. 50 tys. więcej – mówi Tomasik.

Umiarkowany optymizm przejawiał też już po pierwszych czterech miesiącach tego roku Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego portu lotniczego. Jak mówił, liczył na rok stabilizacji, zwłaszcza że w roku 2010 liczba podróżnych w porcie wzrosła o ok. 20 proc. Tymczasem początek roku przyniósł ok. 7-proc. wzrost.

Ruch w krakowskim porcie w ciągu pierwszego półrocza wzrósł o ok. 6 proc. – Na razie nie zmieniamy założeń, że w tym roku nasz wynik będzie lepszy o 2 proc. – mówi Urszula Podraża, rzecznik krakowskiego lotniska. Prognoza powstała jednak wtedy, kiedy nie było wiadomo, że Eurolot będzie kursował codziennie bezpośrednio z Krakowa do Gdańska, i to samolotami wypełnionymi w 90 proc.

58,8 mln osób mają obsłużyć polskie lotniska w 2030 r. według ULC

Jedynym portem, który traci pasażerów, jest bydgoski. Obsłużył w ciągu sześciu miesięcy tego roku o 300 pasażerów mniej niż w pierwszym półroczu 2010 roku. Ale i tu sytuacja ma niebawem się odwrócić. – Liczymy na to, że siatka zimowa będzie lepsza niż zeszłoroczna – mówi Tomasz Moraczewski, prezes bydgoskiego lotniska. Jak dodaje, po raz pierwszy port będzie miał połączenie czarterowe – samoloty będą stąd kursować na Kanary. Trwają prace nad uruchomieniem kolejnego, południowego kierunku czarterowego. – Rok 2011 powinniśmy zakończyć niewielkim wzrostem liczby podróżnych – podsumowuje Moraczewski.

Nie jest jednak wykluczone, że ambitne założenia będą musiały zweryfikować w dół władze Portu im. Chopina w Warszawie. I to mimo że w pierwszym półroczu wzrost liczby podróżnych wyniósł 9,3 proc. – Zakładamy, że w tym roku odprawimy 9,6 mln osób i tym samym o ok. 200 tys. pobijemy rekordowy dotychczas wynik z roku 2008 – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik spółki zarządzającej warszawskim portem lotniczym.

Łódzkie lotnisko w całym 2011 roku ma obsłużyć ok. 411 tys. podróżnych. – Mniej więcej tyle samo co w roku ubiegłym – mówi Mariusz Jachimek, doradca zarządu ds. handlowych i rozwoju siatki połączeń. – To, że najprawdopodobniej nie będziemy mogli się pochwalić wzrostem, spowodowane jest sytuacją w zakresie czarterów – łódzki rynek jest niestety bardzo wrażliwy na cenę; liczba wyjazdów-zeszłorocznych hitów czarterowych do Egiptu i Tunezji, w tym roku spadła o prawie 70 proc. Gdyby nie to, bylibyśmy o ok. 10 – 15 proc. na plusie. O tyle wzrośnie bowiem ruch regularny.

Zgodnie z założeniami Urzędu Lotnictwa Cywilnego ruch lotniczy w Polsce ma rosnąć w tempie 5 – 6 proc. rocznie. Jak do tej pory rynek wykazywał się większą dynamiką, niż prognozował to urząd. By sprostać coraz większej liczbie klientów, władze portów rozbudowują infrastrukturę. Do 2015 roku na ten cel mają wydać ponad 5 mld zł. Ten rok dla wielu jest jednak wciąż czasem kompletowania dokumentów i pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia prac budowlanych.

– W czerwcu tego roku dostaliśmy decyzję środowiskową, do końca roku powinien powstać projekt budowlany nowego terminalu, tak by prace mogły się rozpocząć w przyszłym roku – mówi Urszula Podraża z krakowskich Balic.

Wydatki na inwestycje gdańskiego portu wyniosą w tym roku 200 mln zł. Władze katowickiego lotniska wydadzą na rozbudowę w 2011 roku ok. 50 mln zł. – To m.in. budowa płyty postojowej dla 13 samolotów czy hangaru technicznego, który zostanie oddany do użytku w przyszłym roku – wymienia Tomasik.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Sebastian  Gościniarek -

PricewaterhouseCoopers

Polski rynek lotniczy rośnie w tempie kilku – kilkunastu procent w zależności od lotniska i ten trend będzie się utrzymywać. Ten rok większość portów powinno zakończyć wynikami zbliżonymi do tych z roku 2008, niektóre nawet lepszymi. Współczynnik mobilności w Polsce wynosi 0,5, to oznacza, że na każdego Polaka przypada 0,5 podróży lotniczej rocznie. Tymczasem w innych krajach europejskich zbliża się on do dwóch. My dojdziemy do tego poziomu w ciągu 15 lat. Zgodnie z prognozami ULC za 20 lat polskie lotniska obsłużą ok. 60 mln podróżnych.

Rosną nowe porty

W 2012 roku na mapie Polski mają się pojawić trzy nowe porty lotnicze. Trwające obecnie budowy kosztują łącznie ponad 1 mld zł.

Pierwszy ma ruszyć port w podwarszawskim Modlinie, gdzie trwa budowa m.in. pasa startowego i terminalu do obsługi ok. 1,8 mln osób rocznie, głównie pasażerów tanich linii lotniczych. Odbiory techniczne zaplanowane są na kwiecień przyszłego roku. Koszt prac szacowany jest na 305 mln zł, z tego ponad 76 mln zł ma pochodzić z dotacji unijnych.

W Świdniku pod Lublinem powstaje lotnisko, które w pierwszym roku swojej działalności ma obsłużyć 180 tys. osób. Po pięciu latach przez port ma przewijać się ok. 1 mln podróżnych rocznie. Koszt budowy portu to 350 mln zł.

Gdynia ma przyjmować samoloty już na Euro 2012. Powstaje lotnisko lokalne, które będzie obsługiwać małe maszyny prywatne, czartery i cargo. Budowa terminalu do obsługi pasażerów ma  kosztować 60 mln zł. Prace sfinansują gminy Gdynia i Kosakowo. Władze spółki chcą, by port był gotowy przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej.

Po unieważnieniu przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska decyzji środowiskowej pod znakiem zapytania stoi budowa lotniska w Tykocinie pod Białymstokiem. Inwestycja ma być współfinansowana z regionalnego programu operacyjnego Podlasia. Kwota wsparcia to ok. 350 mln zł.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki