Gdyby doszło do sprzedaży, było by to pierwsze przejęcie europejskiej linii lotniczej przez chińskiego przewoźnika. Hainan Airlies już podpisał z Malevem porozumienie o zacieśnieniu współpracy.
Teraz Chińczycy w Budapeszcie negocjują warunki przejęcia. Hainan Airlines nie ukrywa, że rozmowy mogą potrwać nawet na 4 - 5 miesięcy.Jeśli nie zakończą się powodzeniem, chińskie linie nie wykluczają stworzenia nowego przewoźnika na Węgrzech.
Nie jest to pierwsze podejście Chińczyków do kupna Malevu. Hainan Airlines próbował to zrobić już w 2004 roku. Wtedy zrezygnował, bo nie miał jeszcze w Europie siatki połączeń. Chińczycy uznali wówczas również, że zbyt duże jest ryzyko finansowe takiego przedsięwzięcia.
Hainan Airlines jest według rankingu Skytraxa piątą najlepszą linią na świecie, jeśli chodzi o zapewnienie komfortu pasażerom, jedynym z chińskich przewoźników, który znalazł się na tej liście obok dubajskich Emirates i Singapore Airlines. Dysponuje 112 samolotami a w roku 2010 przewiózł na 90 trasach 18 mln pasażerów. W Chinach ma trzy centra przesiadkowe (huby) w Haiku, gdzie jest zarejestrowana, Pekinie oraz Urumqi.
Hainan Airlines należy do władz prowincjonalnych Hainanu (48,6 proc.), Grand China Airlines Holding Company (32,8 proc.) i George'a Sorosa, miliardera węgierskiego pochodzenia (18,6 proc.). Oprócz wykonywania połączeń wewnętrznych, Hainan Airlines lata także do Budapesztu, Berlina, Brukseli, Seattle, Nowosybirska, St Petersburga, Moskwy, Dubaju, Luandy, Astany, Seulu, Bangkoku i Singapuru.