Rywalizacja pomiędzy najnowszymi modelami coraz cieńszych i lżejszych laptopów zdominowała kończące się właśnie targi elektroniki użytkowej w Berlinie IFA 2011. Własne ich wersje pokazali najwięksi producenci komputerów, m.in. Dell, Samsung, Asus, Acer, Toshiba i Lenovo. Najbliższa przyszłość należy do tych ultramobilnych maszyn - zapowiada Intel, który tworzy własną koalicję pod szyldem ultrabooka. Ten największy na świecie producent mikroprocesorów zapowiedział, że w ciągu najbliższych trzech - czterech lat w rozwój nowej technologii zainwestuje 300 mln dol.
Ultrabooki to nowy typ komputerów przenośnych, które mają łączyć w sobie wydajność dzisiejszych laptopów z mobilnością tabletów. Nazwę tę ukuł Intel, który wypuścił na rynek nową generację wydajnych procesorów mobilnych dorównujących możliwościami procesorom urządzeń stacjonarnych, ale zarazem pozwalających na szybki rozruch komputera i energooszczędnych. Licencji na nową generację supercienkich laptopów Intel udzielił trzem azjatyckim producentom: Asusowi, Lenovo i Acerowi, którzy właśnie wypuszczają na rynek swoje pierwsze modele ultrabooków. Intel przewiduje, że pod koniec przyszłego roku ten typ urządzeń będzie stanowić aż 40 proc. rynku laptopów na świecie. W Polsce, według GfK, ultrabooki maja obecnie około 5 proc. udziału w sprzedaży komputerów.
- W 2011 szacujemy wartość rynkową ultrabooków w Polsce na 30-40 mln zł - mówi Szymon Winciorek z Asus Polska. - Do końca roku chcielibyśmy sprzedać w naszym kraju dwa - trzy tysiące tych urządzeń.
Również Dell, Samsung, Toshiba i Sony nie zasypiają gruszek w popiele, prezentując własne wersje smukłych laptopów o wadze poniżej 1,5 kg i grubości mniejszej niż 21 mm. To, co Apple promował trzy lata temu podczas premiery swojego pierwszego MacBooka Air nazwanego przez Steve'a Jobsa "najcieńszym notebookiem na świecie", teraz staje się trendem dominującym na tym rynku.
Rynek laptopów to obecnie najbardziej intratna część komputerowego tortu, stanowiąca dwie trzecie jego objętości. Również w Polsce, jak podaje firma IDC, komputery przenośne zdominowały sprzedaż pecetów i stanowią aż 70 proc. tego rynku.