Reklama

Żywność - marnotrawstwo i wyrzucanie niosą wielkie straty

Kupujemy za dużo. Lodówki Europejczyków pełne są produktów, które w krótkim czasie trafiają do koszy na śmieci

Publikacja: 10.09.2011 11:18

Żywność - marnotrawstwo i wyrzucanie niosą wielkie straty

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

I to w czasach, gdy żywność dramatycznie drożeje. Ale nie tylko indywidualni konsumenci winni są marnotrawstwa.

W krajach rozwiniętych wiele na sumieniu mają pod tym względem producenci a także dystrybutorzy produktów żywnościowych, czyli głównie międzynarodowe sieci hipermarketów.

— W typowym domu Europejczyka wyrzuca się do kosza 20 -30 proc. kupionego jedzenia. W Polsce, co trzeci konsument przyznaje się do marnowania. Najczęściej wyrzucamy podstawowe produkty, takie jak: chleb, ziemniaki, wędliny oraz owoce i warzywa. A przecież wszyscy mogą sprawić, by żywność zamiast na wysypiska trafiała do osób potrzebujących - mówi Maria Gosiewska - koordynatorka programu „Nie marnuj jedzenia" Federacji Polskich Banków Żywności.

W maju tego roku Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) ogłosiła raport na temat skali marnowania żywności, w którym podaje, że co roku wyrzucamy 1,3 mld ton jedzenia. Stanowi to jedną trzecią całej  produkowanej żywności.

Jedni wyrzucają, innym brakuje

Dla przykładu: w Wielkiej Brytanii marnuje się rocznie 11,3 mln ton żywności. A przecież koszty surowców rolnych i finalnych produktów żywnościowych stale rosną. Taka sytuacja powoduje, że konsumenci kupują gorszą jakościowo żywności, a z wielu po prostu rezygnują.

Reklama
Reklama

— Dysproporcje w dystrybucji żywności oraz jej niepotrzebna utylizacja sprawiają, że jedni pozwalają sobie na wyrzucanie jedzenia, gdy drudzy nie mają do niej odpowiedniego dostępu — mówi Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

Banki Żywności współpracują z producentami i dystrybutorami żywności i pozyskują jak najwięcej artykułów spożywczych, które są następnie rozprowadzane wśród organizacji charytatywnych.

— Banki Żywności zachęcają pracowników wielu firm, by w ramach wolontariatu pracowniczego organizowali zbiórki żywności. Rekordzistom udaje się zebrać nawet 800 kg żywości. Zbiórka żywności zachęca pracowników do działań społecznych - mówi Maria Gosiewska.

Branża spożywcza musi się edukować

Dla hipermarketów marnowanie żywności to drażliwy temat. Przecież to one właśnie na co dzień kuszą klientów, by w ramach promocji, kupowali duże opakowania produktów. Zachęta jest oczywista: np. zamiast czterech paczek ciastek czy serów otrzymuje się  za darmo piątą. .

— Zawsze zachęcamy naszych klientów, choćby w publikacjach do nich skierowanych, by zapraszali na duże zakupy swoich znajomych czy rodzinę. Razem kupią potrzebne produkty znacznie taniej, a po zrobieniu zakupów podzielą je między sobą - wyjaśnia Beata Rożek, menedżer ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w sieci Tesco.

Zauważa także, że dla sieci handlowych cały czas otwartym pozostaje problem nieodpłatnego przekazywania żywności organizacjom pozarządowym. Jest on też szczególnie ważny dla Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, która zrzesza sieci hipermarketów.

Reklama
Reklama

— Uważamy, że sieci handlowe powinny być w takiej samej sytuacji prawnej, w jakiej są producenci żywności. Producenci nie muszą odprowadzać podatku VAT od darowizn przekazywanych na rzecz organizacji pozarządowych. Dystrybutorzy muszą, co sprawia, że darowizny stają się dla hipermarketów zbyt kosztowne - mówi Renata Juszkiewicz, prezes organizacji.

Jednak jej zdaniem problem związany z marnotrawstwem żywności jest jeszcze słabo rozpoznawalny przez spółki handlowe i konieczna jest edukacja w tym zakresie.  — Również klienci powinni wiedzieć na czym polega zrównoważona konsumpcja - dodaje Renata Juszkiewicz, która jest szefem grupy roboczej ds. zrównoważonej konsumpcji działającej w ramach zespołu ds. CSR przy Ministerstwie Gospodarki.

Marnotrawstwo szkodzi środowisku

Żywność jest surowcem, którego wyprodukowanie jest wysoce kosztowne dla środowiska. Wytworzenie np. 1 kg wołowiny wymaga do 50 tys. litrów wody. Marnując żywność, marnujemy więc inne zasoby: wodę, energię i pracę. Metan pochodzący z gnijącej żywności jest 20-krotnie groźniejszym gazem cieplarnianym niż dwutlenek węgla - przestrzegają eksperci.

Warto więc pamiętać, że wyrzucając jedzenie marnujemy nie tylko produkt spożywczy, ale wszystkie nakłady związane z jego produkcją, transportem, zakupem oraz przechowywaniem.

— Marnowanie jedzenia to przykład nieefektywnie wykorzystywanych zasobów. Rzadko podejmowany jest temat zarządzania stratami żywności w łańcuchu dostaw. Warto, aby firmy działające w branży spożywczej w swoich strategiach CSR zajęły się  minimalizacją strat pojmowaną nie tylko jako czynnik ekonomiczny, ale także istotnie wpływający na środowisko naturalne — mówi Marek Borowski

Kampania: „Nie marnuj jedzenia"

Reklama
Reklama

Podczas Międzynarodowych Targów Żywności Polagra Food w Poznaniu, 12 września , Federacja Polskich Banków Żywności zainauguruje tegoroczną edycję kampanii „Nie marnuj jedzenia", która w tym roku związana jest z obchodami Światowego Dnia Żywności, przypadającego na 16 października. Już po raz trzeci Federacja Polskich Banków Żywności będzie zachęcać producentów i dystrybutorów do przekazania specjalnej darowizny żywnościowej. Zbiórka potrwa od 12 września do 14 października, a zebrana żywność zostanie przekazana do podopiecznych organizacji charytatywnych, współpracujących z Bankami Żywności, zajmujących się dożywianiem.

W celu przekazania darowizny należy skontaktować się z biurem Federacji Polskich Banków Żywności, mailowo pod adresem pomagam@bankizywnosci.pl

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama