Kolej musi uczyć się na błędach

Polska na lata 2014 – 2020 ma szanse na większe niż dotąd wsparcie Unii na transport

Publikacja: 18.10.2011 02:06

Co zrobić, by tym razem w pełni wykorzystać dostępne środki, dyskutowali eksperci podczas konferencji „Quo vadis, PKP" zorganizowanej przez Executive Club pod patronatem „Rz".

– Najistotniejsze jest, by uniknąć  wejścia w nową perspektywę finansową bez przygotowanych do realizacji projektów, które można ściągnąć z półki i uruchomić ich realizację – mówi Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury.

Jak wyjaśnił, wykorzystanie dostępnych dotacji unijnych na modernizację linii kolejowych opóźniły przedłużające się prace, m.in. projektowe czy procedury środowiskowe. – W konsekwencji projekty zostały uruchomione z dość dużym opóźnieniem. Teraz ważna będzie też kwestia hierarchizacji projektów, tak by do realizacji trafiały te, które przyniosą największe efekty – podsumował Massel.

Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych (spółki odpowiedzialnej za budowę i utrzymanie torów), ma przygotowane inwestycje do realizacji. – Są jednak weryfikowane przez rzeczywistość  – wyjaśnił.  Jak ocenił, firmy wykonawcze są w stanie rocznie realizować prace związane z modernizacją torów warte do 7 mld zł. – Zwłaszcza jeżeli usprawnione zostaną procedury związane z rozliczeniami inwestycji – dodał Szafrański.

– Można szybciej remontować szlaki kolejowe, gdyby można je zamknąć – podsumował Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, spółki, która przejmuje od PKP specjalizujące się w modernizacji torów Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury.

W tym roku PKP PLK ma zapłacić faktury warte ok. 4 mld zł. Kolej ma na modernizację torów w latach 2011 – 2013 ok. 15,7 mld zł z dotacji unijnych w ramach programu „Infrastruktura i środowisko" (kolejne 1,5 mld zł z programów regionalnych i ok. 4 mld zł z innych programów krajowych). W nadchodzącej perspektywie budżetowej przygotowywanej przez Brukselę polska kolej ma szansę na większe wsparcie finansowe niż w latach 2007 – 2013.

Co zrobić, by tym razem w pełni wykorzystać dostępne środki, dyskutowali eksperci podczas konferencji „Quo vadis, PKP" zorganizowanej przez Executive Club pod patronatem „Rz".

– Najistotniejsze jest, by uniknąć  wejścia w nową perspektywę finansową bez przygotowanych do realizacji projektów, które można ściągnąć z półki i uruchomić ich realizację – mówi Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca