Panasonic, Sony i Sharp powalczą o rynek smartfonów

W produkcji nowoczesnych telefonów komórkowych swoją szansę na zyski dostrzegli japońscy producenci elektroniki użytkowej: Panasonic, Sharp i Sony

Publikacja: 13.12.2011 16:10

Panasonic, Sony i Sharp powalczą o rynek smartfonów

Foto: Bloomberg

Każdy z nich już kiedyś telefony produkował, jednak Sony na minione 10 lat scedowało to zadanie na spółkę Sony Ericsson, a Panasonic i Sharp zajęły się produkcją komórek wyłącznie na rynku japońskim, na którym zajmują obecnie dwa czołowe miejsca.

Panasonic ogłosił właśnie, że po sześciu latach nieobecności na globalnym rynku wraca do branży telefonów komórkowych. W 2016 roku ma zamiar sprzedać 15 mln tych urządzeń, w tym 9 mln poza rynkiem japońskim. Początkowym etapem tej ekspansji jest zaplanowana na marzec przyszłego roku premiera pierwszych modeli smartfonów w Europie, gdzie – wedle planów firmy - do końca 2012 roku ma znaleźć kupców około 1,5 mln tych urządzeń.

Analityków nie dziwi ten zwrot w strategii firmy, która na początek 2012 roku planuje dużą reorganizację. Panasonic odnotował właśnie stratę roczną w wysokości 5,5 mld dol. i poszukuje zysku w najbardziej lukratywnej branży z dziedziny nowych technologii. Firma analityczna IDC przewiduje, że w tym roku na świecie sprzedanych zostanie 472 mln smartfonów, zaś w 2012 roku wynik ten ma być ponaddwukrotnie wyższy. Firma MarketsandMarkets szacuje, że w 2015 roku rynek tych urządzeń będzie wart prawie 260 mld dol.

- Zdajemy sobie sprawę z potęgi naszych rywali na tym rynku, jednak udziały głównych graczy w sprzedaży smartfonów zmieniają się tak szybko, że wierzymy, iż i my będziemy mieć tu szansę na sukces – twierdzi Toshinori Hoshi, szef działu produktów mobilnych Panasonica.

- Trudno sobie wyobrazić, żeby Panasonic zdołał poprawić swoje zyski, produkując telefony – krytykuje Yuuki Sakurai, prezes firmy Fukoku Capital Management. - Z punktu widzenia inwestorów wygląda to tak, jakby firma poszukiwała na gwałt czegoś, co pomogłoby jej pozbierać się na spadku popytu na telewizory.

Również Sharp do tej pory znany był jako producent telewizorów, jednak branża ta kuleje, więc japońska spółka coraz bardziej promuje własną markę smartfonów Aquos. Ostatnimi czasy Sharp również chętnie zawiązuje sojusze z operatorami telekomunikacyjnymi (takimi jak japońskie NTT DoCoMo) czy firmami wypuszczającymi na rynek komórki pod własnym logo - głośnym przykładem takiej współpracy jest smartfon wyprodukowany przez Sharpa dla Yahoo, będący pierwszym urządzeniem tego japońskiego producenta korzystającym z mobilnego systemu Android. Nie dziwi taki wybór, bo Android (system stworzony przez Google) to dziś najbardziej popularna platforma mobilna, której udział w rynku smartfonów sięga już 50 proc. Sharp składa więc ukłon w stronę najbardziej obiecującego trendu na tym rynku.

Z kolei Sony w listopadzie tego roku wykupiło za 1,5 mld dol. udziały Ericssona w spółce Sony Ericsson i teraz zamierza samodzielnie produkować telefony.

- Produkcja smartfonów znalazła się wśród najnowszych priorytetów Sony, które ma w ręku wszelkie atuty, by osiągnąć w tej branży sukces – powiedział „Rz" Hans Vestberg, prezes Ericssona. – Firma ta produkuje już tablety, telewizory, komputery PC czy konsole do gier, a do tego oferuje atrakcyjne treści dla tych urządzeń, takie jak gry czy muzykę. To jest równie ważne jak innowacyjność, która też jest mocną stroną Sony. Istnieją wiec wszelkie przesłanki ku temu, żeby firma ta przetrwała na trudnym rynku smartfonów.

Każdy z nich już kiedyś telefony produkował, jednak Sony na minione 10 lat scedowało to zadanie na spółkę Sony Ericsson, a Panasonic i Sharp zajęły się produkcją komórek wyłącznie na rynku japońskim, na którym zajmują obecnie dwa czołowe miejsca.

Panasonic ogłosił właśnie, że po sześciu latach nieobecności na globalnym rynku wraca do branży telefonów komórkowych. W 2016 roku ma zamiar sprzedać 15 mln tych urządzeń, w tym 9 mln poza rynkiem japońskim. Początkowym etapem tej ekspansji jest zaplanowana na marzec przyszłego roku premiera pierwszych modeli smartfonów w Europie, gdzie – wedle planów firmy - do końca 2012 roku ma znaleźć kupców około 1,5 mln tych urządzeń.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca