Małe firmy nie boją się kryzysu

Więk­szość naj­mniej­szych firm ocze­ku­je w nad­cho­dzą­cym ro­ku ta­kich sa­mych lub wy­ższych ob­ro­tów. Ich oce­na przy­szłej kon­dy­cji jest bar­dziej opty­mi­stycz­na niż sy­tu­acji w ca­łej go­spo­dar­ce

Publikacja: 27.12.2011 02:46

Małe firmy nie boją się kryzysu

Foto: Fotorzepa

Tak wy­ni­ka z ba­da­nia, ja­kie na po­cząt­ku grud­nia prze­pro­wa­dzi­ła fir­ma Tax Ca­re. Za­py­ta­ła ty­siąc firm (w tym pra­wie po­ło­wa to sa­mo­za­trud­nie­ni) o to, cze­go się spo­dzie­wa­ją w przy­szłym ro­ku.

Po­ło­wa ba­da­nych spo­dzie­wa się, że pol­ska go­spo­dar­ka bę­dzie się w przy­szłym ro­ku roz­wi­jać w tem­pie zbli­żo­nym do te­go ro­ku. Co trze­ci przed­się­bior­ca są­dzi, że bę­dzie się to dziać wol­niej, a co pią­ty wiesz­czy re­ce­sję.

– Ma­łe fir­my ce­chu­je spoj­rze­nie do­raź­ne, nie pla­nu­ją swo­ich dzia­łań z du­żym wy­prze­dze­niem jak kor­po­ra­cje. A to po­wo­du­je, że są mniej po­dat­ne za­rów­no na złe, jak i na do­bre pro­gno­zy – ko­men­tu­je Ja­ro­sław Au­gu­sty­niak, pre­zes Idea Ban­ku. We­dług nie­go drob­ni przed­się­bior­cy są świa­do­mi za­gro­żeń zwią­za­nych z sy­tu­acją ma­kro­eko­no­micz­ną, ale więk­szość z nich dzia­ła na lo­kal­nych ryn­kach, za­spo­ka­ja pod­sta­wo­we usłu­gi i to ogra­ni­cza ich po­dat­ność na wa­ha­nia ko­niunk­tu­ry.

– Ma­ły biz­nes szyb­ko się do­sto­so­wu­je do zmie­nia­ją­ce­go się oto­cze­nia. Jest ela­stycz­ny – do­da­je Mał­go­rza­ta Star­czew­ska-

-Krzysz­to­szek, głów­na eko­no­mist­ka PKPP Le­wia­tan. Ta­kże ta kon­fe­de­ra­cja od lat pro­wa­dzi ba­da­nia kon­dy­cji ma­łych i śred­nich firm. – Ela­stycz­ność i na­sta­wie­nie się na dzia­łal­ność bie­żą­cą po­ma­ga naj­mniej­szym fir­mom prze­trwać kry­zys, ale prze­szka­dza­ w roz­wo­ju – do­da­je Mał­go­rza­ta Star­czew­ska-

-Krzysz­to­szek. We­dług niej wie­lu ma­łych przed­się­bior­ców nie za­sta­na­wia się w ogó­le nad tym, że czas spo­wol­nie­nia mo­żna wy­ko­rzy­stać do roz­wo­ju. – Gdy na­dej­dzie do­bra ko­niunk­tu­ra, oni wciąż bę­dą się kon­cen­tro­wa­li na tym, by utrzy­mać się na ryn­ku, za­miast wzmoc­nić swo­ją po­zy­cję – do­da­je eko­no­mist­ka.

Z ba­da­nia Tax Ca­re wy­ni­ka, że fir­my za­mie­rza­ją w przy­szłym ro­ku in­we­sto­wać. O za­ku­pach in­we­sty­cyj­nych mó­wi dwie trze­cie firm. Naj­wię­cej, bo po­nad jed­na pią­ta ba­da­nych, za­mie­rza ku­pić fir­mo­wy sa­mo­chód, po­nad 18 proc. pla­nu­je in­we­sto­wać w sprzęt, a ok. 8 proc. w ma­szy­ny do pro­duk­cji.

Ten optymizm inwestycyjny jest o tyle zrozumiały, że jedynie 5 proc. ankietowanych małych firm ocenia, że ich przychody spadną w porównaniu z tegorocznymi. Aż 60 proc. zaś jest przekonanych, że będą wyższe.

Z 555 firm, któ­re za­trud­nia­ją pra­cow­ni­ków i wzię­ły udział w ba­da­niu, aż 511, czy­li 92 proc., za­de­kla­ro­wa­ło, że nie zmniej­szy licz­by eta­tów. Pla­ny cię­cia za­trud­nie­nia ma 44 przed­się­bior­ców.

Biznes
Nawrocki wygrywa wybory. Rosyjskie lotniska w ogniu. Cła Trumpa rosną
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Biznes
Europejskie firmy boją się wysyłać swoich pracowników do USA
Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Materiał Promocyjny
Edycja marzeń, czyli realme inspirowany Formułą 1
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?