Jak wynika z raportu firmy badawczej PMR „Budownictwo kolejowe w Polsce 2012 – Prognozy rozwoju na lata 2012-2014" wartość rynku budowy torów w zeszłym roku wyniosła 3,1 mld zł.
Eksperci PMR wskazują, że dzięki wzmożonej realizacji zakontraktowanych w latach ubiegłych projektów, w 2011 r. wartość rynku budowy torów wzrosła o ponad jedną piątą. Jest to rekordowa jak dotąd wartość rynku. Jednak w latach 2012 – 2013 rekord ma zostać pobity.
W trakcie realizacji są lub wkrótce znajdą się wszystkie największe inwestycje obecnej perspektywy unijnej. Najdroższymi obecnie realizowanymi projektami jest budowa torów z Warszawy do Gdańska, która potrwa do wiosny 2014 roku, połączenia Rzeszów-Kraków-Katowice-Zabrze, dla którego główne roboty budowlane mają zakończyć się z początkiem 2015 r. Do największych inwestycji należy też częściowa modernizacja torów pomiędzy Warszawą i Łodzią wraz z przebudową dworca Łódź Fabryczna. Zakończenie robót na realizowanych odcinkach przewidziane jest na wiosnę 2015 r. Terminy inwestycji współfinansowanych przez Unię Europejską są o tyle istotne, że ich realizacja oraz rozliczenie muszą się zakończyć w 2015 r. W przeciwnym razie projekty utracą dofinansowanie. Tylko te trzy projekty Bruksela ma wesprzeć kwotą 9,5 mld zł.
W roku tym i następnym maja rozpocząć się kolejne współfinansowane przez Unie projekty kolejowe. - Będą one miały mniejszy zakres i ściśle wytyczony czas realizacji, a co za tym idzie – odpowiednio niższą wartość robót. W końcówce obecnej perspektywy unijnej większego znaczenia nabiorą natomiast inwestycje finansowane ze środków własnych PKP oraz z budżetu państwa – mówi Katarzyna Bednarz, analityk rynku budowlanego w PMR.
Inwestycje realizowane przez kolej z dotacji unijnych dostępnych na lata 2014 – 2020 maja byc warte ok. 30 mld zł. Do największych przetargów należeć będą postępowania m.in. budowa połączenia Lublin-Otwock oraz prace na linii Rail Baltica na odcinku Sadowne-Białystok. W zachodniej części kraju najdroższymi inwestycjami będą natomiast linie Szczecin-Poznań, dokończenie odcinka Poznań-Wrocław oraz Wrocław-Kłodzko.