Reklama

Nowe tory za 3,1 mld zł

Tyle na inwestycje w infrastrukturę kolejową wydaliśmy w 2011 roku. Dla porównania wydatki na nowe drogi w zeszłym roku wyniosły 26,4 mld zł

Publikacja: 11.01.2012 15:59

Nowe tory za 3,1 mld zł

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Jak wynika z raportu firmy badawczej PMR „Budownictwo kolejowe w Polsce 2012 – Prognozy rozwoju na lata 2012-2014" wartość rynku budowy torów w zeszłym roku wyniosła 3,1 mld zł.

Eksperci PMR wskazują, że dzięki wzmożonej realizacji zakontraktowanych w latach ubiegłych projektów, w 2011 r. wartość rynku budowy torów wzrosła o ponad jedną piątą. Jest to rekordowa jak dotąd wartość rynku. Jednak w latach 2012 – 2013 rekord ma zostać pobity.

W trakcie  realizacji są lub wkrótce znajdą się wszystkie największe inwestycje obecnej perspektywy unijnej. Najdroższymi  obecnie realizowanymi projektami jest budowa torów z Warszawy do Gdańska, która potrwa do wiosny 2014 roku, połączenia Rzeszów-Kraków-Katowice-Zabrze, dla którego główne roboty budowlane mają zakończyć się z początkiem 2015 r. Do  największych inwestycji należy też  częściowa modernizacja torów  pomiędzy Warszawą i Łodzią wraz z przebudową dworca Łódź Fabryczna. Zakończenie robót na realizowanych odcinkach przewidziane jest na wiosnę 2015 r. Terminy inwestycji współfinansowanych przez Unię Europejską są o tyle istotne, że ich realizacja oraz rozliczenie muszą się zakończyć w 2015 r. W przeciwnym razie projekty utracą dofinansowanie. Tylko te trzy projekty Bruksela ma wesprzeć kwotą 9,5 mld zł.

W roku tym i następnym maja rozpocząć się kolejne współfinansowane przez Unie projekty kolejowe. - Będą one miały mniejszy zakres i ściśle wytyczony czas realizacji, a co za tym idzie – odpowiednio niższą wartość robót. W końcówce obecnej perspektywy unijnej większego znaczenia nabiorą natomiast inwestycje finansowane ze środków własnych PKP oraz z budżetu państwa – mówi Katarzyna Bednarz, analityk rynku budowlanego w PMR.

Inwestycje  realizowane przez kolej z dotacji unijnych dostępnych na lata 2014 – 2020 maja byc warte ok. 30 mld zł.   Do największych przetargów należeć będą postępowania  m.in. budowa połączenia Lublin-Otwock oraz prace na linii Rail Baltica na odcinku Sadowne-Białystok. W zachodniej części kraju najdroższymi inwestycjami będą natomiast linie Szczecin-Poznań, dokończenie odcinka Poznań-Wrocław oraz Wrocław-Kłodzko.

Reklama
Reklama

- Kwestią otwartą pozostaje wykonalność tak ambitnych zamierzeń inwestycyjnych. Wiadomo już bowiem, że nie wszystkie plany na lata 2007-2013 uda się zrealizować. Jest wielce prawdopodobne, że także kolejne przedsięwzięcia ulegną opóźnieniom, a w niektórych przypadkach może dojść nawet do rezygnacji z ich realizacji – podsumowuje  Katarzyna Bednarz.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama