Nowe tory za 3,1 mld zł

Tyle na inwestycje w infrastrukturę kolejową wydaliśmy w 2011 roku. Dla porównania wydatki na nowe drogi w zeszłym roku wyniosły 26,4 mld zł

Publikacja: 11.01.2012 15:59

Nowe tory za 3,1 mld zł

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Jak wynika z raportu firmy badawczej PMR „Budownictwo kolejowe w Polsce 2012 – Prognozy rozwoju na lata 2012-2014" wartość rynku budowy torów w zeszłym roku wyniosła 3,1 mld zł.

Eksperci PMR wskazują, że dzięki wzmożonej realizacji zakontraktowanych w latach ubiegłych projektów, w 2011 r. wartość rynku budowy torów wzrosła o ponad jedną piątą. Jest to rekordowa jak dotąd wartość rynku. Jednak w latach 2012 – 2013 rekord ma zostać pobity.

W trakcie  realizacji są lub wkrótce znajdą się wszystkie największe inwestycje obecnej perspektywy unijnej. Najdroższymi  obecnie realizowanymi projektami jest budowa torów z Warszawy do Gdańska, która potrwa do wiosny 2014 roku, połączenia Rzeszów-Kraków-Katowice-Zabrze, dla którego główne roboty budowlane mają zakończyć się z początkiem 2015 r. Do  największych inwestycji należy też  częściowa modernizacja torów  pomiędzy Warszawą i Łodzią wraz z przebudową dworca Łódź Fabryczna. Zakończenie robót na realizowanych odcinkach przewidziane jest na wiosnę 2015 r. Terminy inwestycji współfinansowanych przez Unię Europejską są o tyle istotne, że ich realizacja oraz rozliczenie muszą się zakończyć w 2015 r. W przeciwnym razie projekty utracą dofinansowanie. Tylko te trzy projekty Bruksela ma wesprzeć kwotą 9,5 mld zł.

W roku tym i następnym maja rozpocząć się kolejne współfinansowane przez Unie projekty kolejowe. - Będą one miały mniejszy zakres i ściśle wytyczony czas realizacji, a co za tym idzie – odpowiednio niższą wartość robót. W końcówce obecnej perspektywy unijnej większego znaczenia nabiorą natomiast inwestycje finansowane ze środków własnych PKP oraz z budżetu państwa – mówi Katarzyna Bednarz, analityk rynku budowlanego w PMR.

Inwestycje  realizowane przez kolej z dotacji unijnych dostępnych na lata 2014 – 2020 maja byc warte ok. 30 mld zł.   Do największych przetargów należeć będą postępowania  m.in. budowa połączenia Lublin-Otwock oraz prace na linii Rail Baltica na odcinku Sadowne-Białystok. W zachodniej części kraju najdroższymi inwestycjami będą natomiast linie Szczecin-Poznań, dokończenie odcinka Poznań-Wrocław oraz Wrocław-Kłodzko.

- Kwestią otwartą pozostaje wykonalność tak ambitnych zamierzeń inwestycyjnych. Wiadomo już bowiem, że nie wszystkie plany na lata 2007-2013 uda się zrealizować. Jest wielce prawdopodobne, że także kolejne przedsięwzięcia ulegną opóźnieniom, a w niektórych przypadkach może dojść nawet do rezygnacji z ich realizacji – podsumowuje  Katarzyna Bednarz.

Jak wynika z raportu firmy badawczej PMR „Budownictwo kolejowe w Polsce 2012 – Prognozy rozwoju na lata 2012-2014" wartość rynku budowy torów w zeszłym roku wyniosła 3,1 mld zł.

Eksperci PMR wskazują, że dzięki wzmożonej realizacji zakontraktowanych w latach ubiegłych projektów, w 2011 r. wartość rynku budowy torów wzrosła o ponad jedną piątą. Jest to rekordowa jak dotąd wartość rynku. Jednak w latach 2012 – 2013 rekord ma zostać pobity.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni